مقالات آموزشی

بررسی مشخصات و خواص سنگ عقیق

مشخصات و خواص سنگ عقیق

سنگ عقیق از دیرباز به عنوان گوهری گرانبها در  زیور آلاتی مانند انگشتر طلا ، دستبند طلا و … استفاده می شده است و قرن هاست که در میان مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار است. گالری طلا و سنگ فرهاد قصد دارد تا این بار شما را با مشخصات و خواص عقیق آشنا کند.
علاوه بر این، به دلیل وجود انواع تقلبی این سنگ بسیار زیبا می خواهیم شما را با راه های تشخیص  عقیق اصل آشنا کنیم. چرا که شما قبل از خرید هر گونه انگشتر ، گردنبند طلا و زیور آلات دیگری که با عقیق ترکیب شده اند، نیاز دارید تا بیشتر با این سنگ عقیق اصل آشنا شوید.

انواع سنگ عقیق

ابتدا به معرفی انواع سنگ عقیق می پردازیم و خواص عقیق را بررسی می کنیم.

سنگ عقیق سرخ

این نوع عقیق در میان سنگ شناسان با نام عقیق خونی نیز شناخته می شود. زیبایی چشمگیر این نوع عقیق باعث شده تا ما این روزها بیشتر شاهد استفاده ی آن در میان مردم باشیم. این نوع عقیق در گذشته و نیز حال برای افزایش و بهبود گردش خون استفاده می شده است که همین امر باعث حفاظت در برابر نیش حشرات می شده است و بسیاری، آن را به این منظور استفاده می کردند.

سنگ عقیق سرخ

هم چنین این گوهر زیبا با رنگ سرخ و آتشین خود باعث ایجاد آرامش نیز می شود. استفاده این نوع سنگ عقیق را می توانیم در جواهر سازی ها ببرای ساخت زیورالات مختلفی مانند گوشواره طلا ، نیم ست طلا و … مشاهده کنیم که انگشتر عقیق در این میان بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

سنگ عقیق دلربا

در نگاه اول وقتی بیشتر به این نوع عقیق دقت می کنید متوجه می شوید که گویی سرتا سر سنگ پر از ذرات اکلیل است. همین امر باعث می شود تا زیبایی این نوع از انواع سنگ های عقیق دوچندان شود. این سنگ همان گونه که از نامش پیداست از نظر گذشتگان باعث ایجاد عشق و محبت و جذب افراد نیز می شود. درخشش و زیبایی این سنگ، همیشگی است و در زیر نور زیباتر و چشم نوازتر می شود.

انگشتر طلا و عقیق کد R272

انگشتر طلا و عقیق کد R272

سنگ عقیق سلیمانی

عقیق سلیمانی یا عقیق باباقوری نوع رگه دار سنگ عقیق است و این رگه ها به صورت سفید و سیاه بر روی عقیق قابل مشاهده هستند. علت آنکه این نوع عقیق را با نام باباقوری نیز می شناسند به خاطر وجود رگه هایی است که اگر بیشتر به آن ها دقت شود همانند شکل چشم هستند.

به این نوع سنگ عقیق خلنگ یا قلنج نیز گفته می شود. می توانیم نوع باباقوری یا عقیق سلیمانی را بر روی انگشتر عقیق و دیگر زیور آلات مشاهده کنیم. بسیاری معتقدند که این سنگ نماد خوش شانسی است و باعث دور شدن چشم بد و یا چشم زخم می شود که آن را به این منظور استفاده می کنند.

سنگ عقیق یمنی

سنگ عقیق یمنی نیز با رگه های آن معروف است. البته تفاوت سنگ عقیق یمنی با عقیق سلیمانی در آن است که رنگ رگه های عقیق یمنی طیف هایی از رنگ قرمز هستند. عقیق یمنی در بین دیگر انواع دیگر عقیق از محبوبیت بالایی برخوردار است و معدن استخراج آن همانطور که از نامش پیداشت یمن است. این نوع عقیق را با نام عقیق یمانی نیز می شناسند.

سنگ عقیق یمنی
بسیاری معتقدند که همراه داشتن عقیق یمنی به عنوان انگشتر یا گردن آویز و یا زیور آلات دیگر باعث افزایش رزق و روزی می شود و فقر و بلا را دور می کند.

عقیق سیاه

این نوع از انواع سنگ های عقیق با نام عقیق اسود و گاهی نیز سنگ اونیکس شناخته می شود. البته شاید بهتر باشد که بدانید نام اونیکس را اغلب بر روی سنگ هایی که ساختار لایه ای دارند می گذارند.
عقیق سیاه به رنگ سیاه شفاف و گاهی با رگه هایی سفید یافت می شود. رنگ سیاه عقیق در بین علاقه مندان آن جایگاه خاص و ویژه های دارد. این رنگ به دلیل وجود مواد آهن دار در آن است.

سنگ عقیق سیاه

طبق باور پیشینیان سنگ عقیق سیاه را بهتر است در تماس مستقیم با بدن خود قرار دهید. بسیاری بر این باورند که این نوع سنگ با گذشت زمان نیروی بیشتری می گیرد و باعث دفع انرژی های منفی، افزایش قوای بدن، شجاعت و اعتماد به نفس می شود.

معادن استخراج عقیق

معادن استخراج عقیق درایران غالبا در نواحی شمالی است که از مرزهای شرقی ایران و از نواحی تربت حیدریه و فردوس تا مرکز ایران و شهر اصفهان و قم و در نهایت در نواحی شمال غرب ایران در ناحیه میانه گسترش یافته است.

مهم ترین منابع و معادن استخراج عقیق در ایران
1. ذخیره تربت حیدریه
2. ذخیره چاه حاجی
3. ذخیره چاه کاسه گو
4. ذخیره قم
5. ذخیره خور
6. ذخیره ماوی

همچنین بخوانید: بررسی مشخصات و خواص سنگ فیروزه

مشخصات و خواص سنگ عقیق

برای عقیق خواص و ویژگی های بسیاری برشمرده شده است. در زیر شمار ار با این ویژگی ها آشنا می کنیم:

1- دفع چشم نظر

در بسیاری از روایات از گذشتگان می خوانیم که استفاده از  عقیق باعث دور شدن چشم نظر می شود و راه مناسبی برای در امان ماندن از چشم زخم است.

2- جذب انرژی های مثبت

استفاده از انگشتر عقیق و یا دیگر زیور آلات ترکیب شده با عقیق باعث می شود تا انرژي های منفی از شما دور شده و انرژی های مثبت موجود در اطرافتان به سمت شما جذب شود.

3- افزایش قوای جسم

همانطور که در توضیحات انواع عقیق گفته شد، به همراه داشتن سنگ عقیق باعث افزایش قوای جسمی شما شده و این مناسب کسانی است که مدام از بی حالی و خستگی رنج می برند.

4- افزایش قدرت بینایی

پیشینیان معتقد بودند که نگاه کردن و خیره شدن به عقیق باعث افزایش قدرت بینایی شده و نور چشمانتان را زیاد می کند.

5- افزایش آرامش

اگر از افرادی که از سنگ عقیق استفاده می کنند، بپرسید، خواهید فهمید که این سنگ منبع بسیار مهمی برای ایجاد آرامش در روح شما است.

6- سنگ متولدین خرداد

اگر متولد خرداد هستید، بعد از خواندن خواص بی شمار عقیق در خواهید یافت که جزو خوش شانس ترین افراد هستید، چراکه تاثیر این سنگ برروی متولدین خرداد، شگفت انگیز و غیر قابل پیش بینی است.
پس از خواندن این مقاله حتما هر کدام از شما به فکر فرو رفته اید تا زیور آلاتی برای خود و یا عزیزانتان خریداری کنید که ترکیب شده با عقیق است. اما خوب است قبل از خریداری هر کدام از انواع عقیق با راههای تشخیص عقیق اصل از عقیق تقلبی آشنا شوید.

روشهای تشخیص سنگ عقیق اصل

از چند راه می توان پی به اصالت سنگ عقیق پی برد.

1- رنگ سنگ عقیق

سنگ عقیق اصل در مقایسه با انواع تقلبی آن رنگ بسیار شفافی دارد. حال آنکه انواع سنگ های عقیق تقلبی این شفافیت را ندارند.

رنگ سنگ عقیق اصل

2- وزن عقیق

وزن عقیق اصل نسبت به عقیق تقلبی بسیار بیشتر است و عقیق های ساختگی و تقلبی بسیار سبک هستند.

3- دمای سنگ عقیق

دمای عقیق اصل با دمای محیط رابطه ای بالعکس دارد، به این صورت که در دمای بالا عقیق اصل سرد می شود و دمای پایین گرم می شود این در صورتی است که عقیق های تقلبی با محیط هم دما هستند.

4- مقاومت عقیق

عقیق از مقاومت بالایی بر خوردار است وبه راحتی دچار خط و خش نمی شود، حال آنکه انواع تقلبی آن به راحتی دچار خط و خش می شوند.

اگر از علاقه مندان عقیق بوده اید و یا اینکه بعد از خواندن این مقاله به جمع علاقه مندان پیوسته اید، ما می توانیم این نوید را به شما بدهیم که در گالری طلا و سنگ فرهاد میزبان شما مشتریان وفادار خود هستیم تا بهترین و با کیفیت ترین زیور آلات ترکیب شده با سنگ عقیق و دیگر سنگ ها را به فروش برسانیم.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *