مقالات آموزشی

معرفی سنگ الماس و خصوصیات منحصر به فرد آن

سنگ الماس

قرن های بسیار زیادی است که سنگ الماس مورد توجه ویژه ی بشر قرار داشته است و همین موضوع باعث می شده تا انسان همیشه به دنبال استخراج و استفاده از آن در ترکیب با زیور آلات دیگر همچون گردنبند طلا خصوصا در تزیین انگشتر طلا ی نامزدی باشد. سنگی قیمتی با ویژگی های منحصر به فرد که همین ویژگی های الماس آن را تبدیل به یکی از پرطرفدارترین و زیباترین سنگ های قیمتی کرده است.

با این مقاله از سری مقالات گالری طلا و سنگ و فرهاد همراه باشید تا به معرفی سنگ الماس و خصوصیات منحصر به فرد آن بپردازیم.

همچنین بخوانید: بررسی مشخصات و خواص سنگ عقیق

الماس چگونه به وجود می آید؟

همان طور که گفته شد سنگ الماس یک سنگ قیمتی بسیار زیباست که قرن ها مورد استفاده قرار می گرفته است، و هم اکنون نیز شاهد استقبال ویژه ای از آن در میان مردم هستیم. شاید گاهی برای هر کدام از ما این سوال به وجود آمده باشد که الماس چگونه به وجود آمده است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که الماس ها در روی سطح زمین به وجود نمی آیند. بلکه در اعماق بیشتر از صد کیلومتری زمین تحت دما و فشار بالایی که در آنجا وجود دارد تشکیل می شوند.

به این صورت که عنصر کرین در قسمت بالایی گوشته زمین در اعماق 100 تا 200 کیلومتری،  تحت فشار بسیار بالا و دمایی بین 900 تا 1300 درجه سانتی گراد کریستالیزه شده و به  الماس تبدیل می شود. اگر شرایط به این شکل نباشد کربن به گرافیت تبدیل می شود.

ویژگی های سنگ الماس

شاید بپرسید که با این وجود چگونه می توان الماس را برداشت کرد؟

الماس توسط فوران های آتشفشانی به روی زمین انتقال می یابد و توسط انسان، از سنگ های حاوی گزنولیت ها و یا رسوبات حاصل از هوازدگی سنگ های الماس دار، استخراج می شوند.

درجه بندی سنگ الماس

سنگ الماس را در سراسر جهان با درجه بندی آن می شناسند. این درجه بندی شامل چهار خصوصیت اصلی الماس است که برای توصیف آن به کار می رود.

این چهار خصوصیت عبارتند از: Color   (رنگ)،  Clarity  (خلوص)،  Cut  (برش) و Carat   (وزن).

Color (درجه بندی رنگ در سنگ الماس)

می توان گفت الماسی که از نظر ترکیبات شیمیایی و ساختار کریستالی کامل است در واقع هیچ رنگی ندارد و وقتی به آن نگاه می کنیم مانند قطره ی آب بی رنگ و شفاف است.

سیستم درجه بندی رنگ D-Z در GIA پذیرفته شده ترین سیستم درجه بندی رنگ الماس در دنیا است.  این مقیاس با حرف d  که به معنی بی رنگی کامل است، شروع می شود و تا حرف Z  که به معنای زرد روشن است ادامه دارد. در این مقیاس مرحله به مرحله به میزان زردی سنگ الماس افزوده  می شود.

درجه بندی رنگ سنگ الماس

البته این تفاوت بسیار کم است و تفاوت رنگی آن نیز در بسیاری از موارد با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیست، اما همین تفاوت ناچیز تاثیر بسیار زیادی بر ارزش الماس می گذارد.

Clarity (درجه بندی خالصی سنگ الماس)

منظور از clarity الماس در واقع عدم وجود هر گونه ناخالصی است. این ناخالصی می تواند درونی یا سطحی باشد. در ارزیابی درجه پاکی الماس، تعداد، اندازه، رنگ، نوع و محل قرار گرفتن ناخالصی را در نظر می گیرند. البته تاثیری که هر کدام از این ها بر ظاهر الماس گذاشته است نیز بسیار مهم است. هرچه این ناخالصی ها کمتر باشد الماس کمیاب تر و ارزشمند تر می شود.

Cut   (درجه بندی برش الماس)

امروزه وقتی صحبت از برش الماس به میان می آید منظور این است که صفحات سنگ به چه کیفیتی برش خورده اند و در مقابل تابش نور چه واکنشی از خود نشان می دهند. هنگام برش صفحات سنگ، ظرافت و هنر بسیار زیادی نیاز است تا الماس از نظر تناسب، تقارن و صیقل به گونه ای باشد که نه تنها در هنگام تابش نور عکس العمل خوبی از خود نشان دهد بلکه براقی منحصر به فردی که فقط یک الماس می تواند داشته باشد را دارا باشد.

Carat Weight (درجه بندی وزن سنگ الماس)

واحد اندازه گیری وزن الماس قیراط است. خوب است بدانید که هر یک گرم معادل پنج قیراط و هر قیراط معادل صد صوت است. هر چه الماس بزرگتر باشد ارزش آن بیشتر و هم چنین کمیاب تر است.

انواع تراش های سنگ الماس

سنگ الماس به شیوه ها و اشکال متنوع و زیادی برش می خورد که این تراش ها شامل تراش گرد، زمرد، پرنسس، آشر، مارکیز، رادیانت، بیضی، قلبی، گلابی و کوسنی هستند.

بیشتر الماس هایی که این روز ها در بازار به فروش میرسند تراش برلیان یا همان برلیان کات هستند که 75 درصد از الماس های موجود در بازار را تشکیل می دهند. چرا که این نوع تراش نه تنها بیشترین تنوع را در اختیار جواهر سازان می گذارد، بلکه از نظر مشتریان نیز بسیار زیبا و جذاب است.

تراش سنگ الماس

البته در این میان، برش پرنسسی نیز در میان مردم محبوبیت بسیار بالایی دارد که تقریبا شکلی همانند مربع با گوشه های زاویه دار را دارد.

این نوع برش الماس برای انگشتر های نامزدی نیز بسیار شیک و جذاب است.

همچنین بخوانید: بررسی مشخصات و خواص سنگ فیروزه

 معادن سنگ الماس در جهان

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه ی منابع الماس بیاندازیم خواهیم دید که هندوستان بزرگترین منابع الماس در جهان بوده است که چیزی بالغ بر 12 میلیون قیراط الماس از این منابع استخراج شده است. اما این منابع اکنون دیگر فعال نیستند و تنها تا سال 1886 فعال بودند. امروزه فقط یک منبع آن در منطقه ی پانا فعال است. برزیل و آفریقای جنوبی نیز منابع بسیار بزرگی از الماس را دارا هستند.

تشخیص الماس اصل از الماس بدل

هرچند که بررسی اصل یا بدل بودن الماس کار بسیار دشواری است و حتما باید توسط کارشناسان ماهر انجام شود، اما روش هایی وجود دارد که می تواند در این جهت به شما کمک کند. البته به هیچ وجه نباید به این روش ها اکتفا کنید. چرا که الماس ها می توانند مصنوعی و یا بهسازی شده باشند که قیمت الماس مصنوعی با نوع اصل آن بسیار متفاوت است.

تشخیص اصالت سنگ الماس

 

  1. الماس دارای بیشترین سختی در عناصر طبیعت است. بنابراین با کشیدن سمباده ی زبر به هبچ وجه نباید خط  انداخته و خش دار شوند.
  2. سنگ الماس را می توان به وسیله تست مه مورد بررسی قرار دارد. به این صورت که آن را مقابل دهان قرار داده و اجازه می دهیم تا بخار بر روی آن بنشیند این بخار باید به سرعت از روی آن محو شود. به این ترتیب این خصوصیت می تواند نشان دهنده ی اصالت سنگ الماس باشد.
  3. فاکتورهای دیگری از قبیل ضریب شکست نور، وزن و دیگر خصوصیات ویژه نیز در بررسی اصالت الماس به شما کمک می کند. البته این کار فقط در آزمایشگاه های مخصوص و با ابزارهای خاص انجام می شود.

سنگ متولدین مرداد و فروردین

اگر متولد فرودین ماه و یا مرداد ماه هستید باید بدانید که سنگ متولدین این دوماه الماس است.

بعد از خواندن این مقاله در خواهید یافت که الماس، سنگی قیمتی با خصوصیات بسیار ویژه و منحصر به فرد است که همین ویژگی ها، بسیاری از افراد را به خود جذب می کند تا با خرید زیور آلات ترکیب شده با سنگ الماس همچون دستبند طلا ، گوشواره طلا ، نیم ست طلا مهم تر از همه انگشتر، به زیبایی بدرخشید و همانند الماس منحصر به فرد باشید.

گالری طلا و سنگ فرهاد میزبان شما برای خرید انواع زیور آلات طلا می باشد. درخشیدن سزاوار شماست.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *