مقالات آموزشی

بررسی تاریخچه افزایش قیمت طلا در ایران

بررسی تاریخچه افزایش قیمت طلا در ایران

اگر به تاریخچه بازار طلا در ایران نگاه کنیم، به سادگی در می یابیم که در چند دهه گذشته، افزایش قیمت طلا پای ثابت همیشگی بوده و سیر صعودی آن جز در مواردی خاص هرگز میل به بازگشت نداشته است. با اینحال مردم همچنان به استفاده از زیوالاتی مانند گوشواره طلا ، انگشتر طلا و … علاقمند هستند.

گالری طلا و سنگ فرهاد در این مقاله قصد دارد آنچه در چند دهه اخیر بر بازار طلا گذشته را بررسی کرده و با تحلیل نمودار قیمت طلا و همچنین نگاه به عواملی که در این سال‌ها در این بازار تاثیرگذار بوده اند، به پیش بینی قیمت طلا در سال 99 بپردازد. بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

طلا گوهری همواره در اوج

طلا فلزی خاص است که در تمام طول تاریخ، عیار سنجش ثروت و قدرت مردمان در اعصار مختلف بوده است. در طول تاریخ، با گذر از عصری به عصر دیگر، عیارهای سنجش ثروت تغییر کرده اند و امروزه دیگر از پول سیاه و پشیز و مفرغ و… خبری نیست!

اما طلا از تمام پستی بلندی های تاریخ، مقتدرانه گذر کرده و بشریت هیچ دورانی را بخاطر ندارد که از ارزش طلا کاسته شده باشد. همچنین انواع طلا مانند گردنبند طلا،انواع مدلهای طلای کودک ، زنانه و مردانه ، نیم ست طلا  و … همواره به عنوان تزئین و زیوالات زنان مورد استفاده قرار می گیرد.

طلا گوهری همواره در اوج

دلایلی که باعث می شد طلا در تمام طول تاریخ و حتی امروزه از جایگاهی ویژه و سرنوشت ساز برخوردار باشد، بسیار متعدد است و مجالی بی پایان برای گفتگو می طلبد و البته هدف صحبت امروز ما هم نیست. آنچه امروز در جستجوی آن هستیم، این است که بدانیم تاریخچه ی افزایش قیمت طلا در بازار ایران به چه صورت بوده و در طول این مدت، چه عواملی بر قیمت این فلز گرانبها اثر گذار بوده اند.

تاریخچه قیمت طلا در ایران

با آن‌که پیشینه افزایش قیمت طلا در ایران به پیش از سال 57 بر می گردد، اما با این حال بازار طلا از ابتدای دهه شصت به تلاطم های مختلفی گرفتار شد و برخلاف گذشته ی خود که تنها قیمت جهانی طلا بر قیمت آن در ایران تاثیرگذار بود، از آغاز دهه شصت عوامل مختلف داخلی و خارجی بر قیمت طلا در ایران اثر گذار شدند و بنا به دلایلی که در ادامه عرض خواهیم کرد، سرعت رشد طلا به طرز چشمگیری افزایش یافت.

پیش از هرچیز بهتر است نگاهی آماری به میانگین نرخ طلا و سکه در طول 40 سال گذشته داشته باشیم و پس از آن با بررسی عوامل موثر در بازار طلا، به پیش بینی قیمت طلا بپردازیم و ببینیم که افزایش قیمت طلا در سال جاری چگونه خواهد بود.

نمودار افزایش قیمت طلا از سال 95 تا 99

نمودار افزایش قیمت طلا از سال 95 تا 99

نمودار افزایش قیمت سکه از سال 57 تا 99

سال قیمت سکه طرح قدیم (تومان) قیمت سکه طرح جدید (تومان)
1357 420
1360 3.500
1365 6.500
1370 12.447
1375 41.273 40.785
1380 60.820 54.388
1385 167.967 144.210
1390 802.000 799.000
1395 1.186.000 1.198.000
1398 4.545.000 4.520.000

 

عوامل تاثیر گذار بر بازار طلا

حال که نگاهی آماری به تاریخچه بازار و نمودار قیمت طلا انداختیم، بی گمان وقت آن رسیده است که بدانیم چه عامل و یا عواملی بیشترین تاثیر را بر افزایش قیمت طلا دارند. چرا که با دانستن عوامل موثر بر قیمت طلا و تحلیل آن‌ها در سال جاری، می توانیم به طور دقیق تری به پیش بینی قیمت طلا در سال 99 بپردازیم.

به طور کلی و در بازار جهانی، قیمت هر انس طلا که بر حسب دلار اعلام می گردد، معیار کلی قیمت طلا در اغلب کشور ها است. قیمت هر انس طلا نیز بیش از هرچیز بر اساس گردش سرمایه‌ی جهانی و میزان خرید و فروش و تزریق نقدینگی به این بازار تعیین می شود. البته عوامل دیگری مانند جنگ، رکود اقتصادی و سقوط شاخص های بازار بورس در شرایط خاص نیز می توانند در این میان تاثیر گذار باشند.

عوامل تاثیر گذار بر بازار طلا

آن چه که بیان شد مربوط به بازار جهانی طلا است؛ اما وقتی صحبت از افزایش قیمت طلا در بازار ایران به میان می آید، به راحتی می توان دریافت که طلا در بازار ایران، تاثیر پذیر از برخی عوامل جانبی نیز هست. چرا که بارها و مخصوصاً در سال های اخیر مشاهده شده که کاهش قیمت جهانی طلا نه تنها باعث کاهش قیمت طلا در ایران نشده، بلکه در همان زمان ما در ایران افزایش قیمت را نیز تجربه کرده ایم.

همانطور که می دانید، قیمت طلا در طول 40 سال گذشته به طور پیوسته در حال افزایش بوده و طی سال‌های اخیر نیز رشدی چشمگیر داشته است. در آغاز انقلاب، وقوع جنگ 8 ساله با عراق اولین جرقه‌ی رشد تصاعدی و افزایش قیمت طلا در ایران بود. پس از جنگ و آغاز دوران اقتصاد مقاومتی، سیر صعودی تحریم ها و کاهش تبادلات دلاری در ایران، بر این رشد صحه گذاشته است.

از سویی دیگر، افزایش قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به همراه افزایش قیمت دلار در بازارهای ایران، سبب رشد مضاعف قیمت طلا در ایران گردید. چرا که علاوه بر افزایش قیمت طلا در سطح جهانی، افزایش قیمت دلار در داخل نیز قیمت طلا را بالاتر می برد.

تمام این عوامل باعث شد که قیمت طلا در ایران وجهه ای سیاسی یابد و به طرز جدایی ناپذیری وابسته به عوامل سیاسی و بخصوص قیمت دلار باشد. در ده سال اخیر با شروع نوسانات بازار ارز و مخصوصاً افزایش بی رویه ی نرخ دلار در بازار، وابستگی قیمت طلا به بازار ارز نیز بیشتر و بیشتر شده است.

به علاوه‌ اینکه افزایش نرخ نقدینگی در کشور (که به طور پیوسته توسط بانک مرکزی اعلام می گردد)، یکی از عوامل تعیین قیمت ها و تغییرات نرخ تورم در کشور است. افزایش نقدینگی به معنای آن است که این نقدینگی قرار است به همه بازارها و بخصوص بازار طلا تزریق شود.

بنابراین افزایش نرخ نقدینگی به معنای افزایش قیمت طلا خواهد بود. بجز این موارد، عواملی مانند نرخ سود بانکها، شاخص سهام شرکت ها در بازار بورس، تورم و… نیز بر روی بازار طلا تاثیرگذار خواهند بود.

پیش بینی قیمت طلا در سال 99

با توجه به نوساناتی که در بازار ارز و طلا می بینیم، پیش بینی قیمت طلا در سال 99 کار چندان آسانی نخواهد بود و همه چیز بستگی به وضعیت بازار پیش رو و اوضاع سیاسی و تحریم ها و… خواهد داشت.

اما چنانچه از شواهد امر پیداست، با توجه به اقدامات دولت و تزریق نقدینگی به بازار (به عنوان مثال وام یک میلیون تومانی که پس از شیوع ویروس کرونا به 22 میلیون خانوار اعطا می شود و…) و همچنین با توجه به افزایش تحریم های بین المللی و افزایش نرخ دلار (که پیش بینی می شود از این نیز بسیار فراتر خواهد رفت)، و به علاوه با توجه به کاهش شاخص های سرمایه در جهان (که باعث تمایل مردم به سرمایه گذاری در بازار طلا می شود)، می توان پیش بینی کرد که قیمت طلا در سال جاری رشد چشمگیری خواهد داشت.

افزایش قیمت طلا چیزی است که در طول ماه های آینده شاهد آن خواهیم بود. بنابراین خرید طلا چه دستبند طلا باشد چه انواع دیگر آن در این روزها یک سرمایه گذاری داغ و سرشار از سود خواهد بود.

نمودار افزایش قیمت طلا در فروردین ماه 99

نمودار افزایش قیمت طلا در فروردین ماه 99

جمع بندی و نتیجه گیری

به طور کلی می توان گفت که خرید طلا در بازار کنونی بدون شک سود آور است. روند حرکت بازار طلا نشان دهنده رشد چشمگیر بازار است و با توجه به تحلیل عواملی که در طول این مقاله به آن‌ها پرداختیم و متوجه شدیم که امسال، همگی بر افزایش قیمت طلا دلالت دارند؛ بنابراین می توان پیش بینی کرد که قیمت طلا در سال جاری از آنچه هست نیز پا را فراتر خواهد گذاشت.

تمام آنچه در این مقاله گفته شد، تنها مرور و بررسی تاریخچه و عوامل بود و در هر حال باید بود و دید که چه اتفاقی برای بازارها پیش خواهد آمد و افزایش قیمت طلا تا به کجا پیش خواهد رفت.

در هر حال اگر قصد خرید طلا را دارید، تعلل نکنید. گالری طلا و سنگ فرهاد با زیباترین و متنوع ترین کارها، در خدمت شما عزیزان همیشه همراه خواهد بود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *