مقالات آموزشی

طلای نو یا دسته دوم ؟ کدامیک را بخرم ؟

طلای نو یا دسته دوم ؟ کدامیک را بخرم ؟

یکی از دغدغه هایی که ذهن افراد رو برای سرمایه گذاری در بازار طلا مشغول کرده انتخاب بین خرید طلای نو یا دسته دوم است.

و خیلی از کسانی که قصد سرمایه گذاری به وسیله ی طلا را دارند در انتخاب بین خرید طلای دست دوم و طلای نو مردد هستند. طرفدارارن خرید طلای نو و خرید طلای دسته دوم هر یک دلایلی را برای نظر خود مطرح می کنند که در جای خود قابل تعمل است. کسانی که قصد خرید طلا به عنوان سرمایه گذاری را دارند نوع طلا هر چه باشد اعم از گردنبند طلا، انواع طلای کودک و مردانه ،  انگشتر طلا ، گوشواره طلا برایشان اهمیتی ندارد.

گذشته از این که از نگاه قانون، خرید و فروش طلای دسته دوم به نوعی تخلف محسوب می گردد، در این مقاله از سلسله مقالات گالری طلا و سنگ فرهاد قصد داریم به تمام زوایای موضوع پرداخته و ببینیم که بین طلای نو یا دسته دوم کدام یک انتخاب بهتری است؟

طلای کم اجرت چیست؟

به طلایی که پس از تولید،  یک بار فاکتور شده و مصرف کننده آن پس از مدتی اقدام به فروش آن می کند، طلای دسته دوم یا طلای کم اجرت می گویند. دلیل نام کم اجرت این است که در مرحله دوم، اجرت مجدد شامل قطعه طلا نمی گردد و البته خرید آن بی اجرت هم نیست و تنها اجرت کمتری برای خرید آن پرداخت می کنیم. نکته اول در این موضوع، درباره فروش طلا است.

طلای کم اجرت چیست؟

اگر شما پیش از این، اقدام به فروش طلای خود کرده باشید می دانید که خریداران طلای شما را با کسر اجرت خریداری کرده و شما هنگام فروش طلای کار شده خود تنها بهای وزن طلای خود را دریافت می کنید. همین مسئله باعث می شود گمان کنید که اگر قصد خرید طلا و جواهر را دارید، انتخاب درست بین طلای نو یا دسته دوم قطعاً طلای کم اجرت دسته دوم است که برای شما ارزان تر تمام خواهد شد. درصورتی که اینجا پایان ماجرا نیست.

در ادامه دلایلی را ذکر می کنیم که مطمئناً می تواند در تجدید نظر شما موثر باشد.

دلایل خرید و فروش طلای دسته دوم

طبق قوانین ملی اتحادیه طلا و جواهر، طلای دسته دوم پس از خرید باید ذوب شده و مورد تولید مجدد در شرکت های تولید طلا و جواهر قرار بگیرد. با این وجود شاهد آن هستیم که در اغلب فروشگاه های طلا و جواهر کشور، این تخلف به صورت آشکارا در حال انجام است و خرید و فروش طلای دسته دوم و به ظاهر کم اجرت نیز بسیار رواج دارد.

دلیل خرید و فروش طلای دسته دوم این است که کسانی که قصد سرمایه گذاری در طلا را دارند، بخاطر قیمت طلای دسته دوم که ظاهراً کمتر از قیمت طلای نو است، به سمت خرید طلای کار شده سوق پیدا می کنند تا با این کار، سود بیشتری از سرمایه گذاری خود ببرند.

به جز سرمایه گذاران، کسانی که به ظاهر و شکل و تمیزی قطعه طلای خود اهمیتی نمی دهند و اولویت شان خرید کاری با وزن بالاتر است نیز اشتیاق بیشتری به خرید طلای دسته دوم نشان می دهند.

در حقیقت، بازار تولید و عرضه طلا در تمام دنیا بر پایه تولید محصول جدید با استفاده از آب کردن طلاهای مصرف شده و همچنین با استفاده از شمش های استاندارد صورت می گیرد و خرید و فروش مجدد طلای دسته دوم به معنای ایجاد رکود در تولید طلا در کشور خواهد بود. بجز این مسئله، مشکلات متعددی در خرید و فروش طلای دسته دوم وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

خواندن این مقاله را از دست ندهید : بررسی تاریخچه افزایش قیمت طلا در ایران

مشکلات خرید و فروش طلای دسته دوم

از نظر استانداردهای تولید طلا، خرید و فروش طلای دسته دوم فاقد استاندارد است و چالش های بهداشتی بسیاری می تواند گریبان گیر خریدار دوم شود. وقتی صحبت از مشکلات بهداشتی به میان می آید، باید به این نکته توجه داشت که زیور آلات به طور مستقیم با پوست انسان در ارتباط هستند و عدم آگاهی از میزان رعایت بهداشت مالک قبلی قطعه طلا و عدم اطمینان از سلامت پوستشان، معضلی است که به سادگی قابل حل نخواهد بود.

مشکلات خرید و فروش طلای دسته دوم

مشکلات خرید و فروش طلای دسته دوم

جدای از آن، طلای دسته دوم طلایی کم رمق تر از قطعه طلای جدید است و در زمان استفاده، خط و خش های متعددی مخصوصاً در قسمت اتصالات آن ایجاد می شود که از زیبایی و درخشندگی آن می کاهد.

همواره این احتمال وجود دارد که طلای دسته دومی که خریداری می کنید، برای فردی متوفی بوده که ورثه ایشان برای تقسیم ارث، آن را به فروش رسانده باشد و این مسئله برای بسیاری از افراد خوشایند نیست که حس کنند در حال استفاده از اموال فردی هستند که به زیور آلات خود عشق می ورزیده و اکنون دستش از دنیا کوتاه شده است.

در بسیاری از موارد، افراد در حالی حاضر می شوند طلای کار کرده خود را به قیمت پایین تر از ارزش آن بفروشند که درگیر یک مسئله مالی و یا گرفتاری عظیم هستند و چاره ای جز فروش زیور آلات خود ندارند. زیور آلات چیزی است که انسان با عشق از آن استفاده می کند و حس خوبی نیست که فکر کنیم آنچه بر گردن و در دستان ماست، تعلق خاطر فردی است که از سر اجبار به فروش آن تن داده است.

گالری فرهاد فروشنده انواع طلای نو شامل دستبند طلا ، آویز ، گوشواره ، گردنبند ،  پابند ، نیم ست طلا سایر زیورآلات طلا می باشد. برای مشاهده جدیدترین محصولات گالری طلا و سنگ فرهاد از صفحه دیدن گالری فرهاد نمایید.

حقه های خرید و فروش طلای دسته دوم

بجز موارد بالا، حقه هایی نیز ممکن است چشم انتظار خریداران طلا باشد که باید به آن ها نیز اشاره کنیم. بسیار مهم است که هنگام خرید طلا و جواهر، معتبرترین گالری ها را انتخاب کنید. چرا که بعضی از فروشگاه های طلا، با خرید طلای دسته دوم به قیمت کمتر و پرداخت و تمیز کاری و آب‌طلا کردن کار، طلاهای دسته دوم را به نام طلای نو به شما می فروشند.

بنابراین باید مراقب این باشید که طلایی که می خرید، دارای اصالت و استانداردهای لازم باشد. بنابراین طلای نو یا دسته دوم باید به درستی از هم تفکیک شود و مراقب باشید که از این سمت سر شما کلاه نرود.

حقه های خرید و فروش طلای دسته دوم

حقه های خرید و فروش طلای دسته دوم

نکته دیگری که می توان از آن به عنوان حقه خرید طلای دسته دوم یاد کرد، این است که همه خریداران این نوع طلاها آن ها را به دلیل اجرت پایین آن خریداری می کنند و با خرید طلا ی بدون اجرت قصد در سود بیشتر دارند. در حالی که در عمل می بینید که هنگام خرید طلا، فروشنده متخلف طلای دسته دوم با رقص دیدنی و ماهرانه انگشتانش بر روی ماشین حساب، قیمتی را به شما عرضه می کند که اگر زیرک باشید، متوجه می شوید که قیمت تمام شده آن برای شما فرق چندانی با خرید طلای نو نخواهد داشت.

و از آن جایی که کنترل و نظارتی بر خرید و فروش طلای دسته دوم وجود ندارد، شما نیز معیار و دستاویزی برای درک این حقه و اثبات آن به فروشنده نخواهید داشت. بنابراین برای خرید طلای دسته دوم نیاز به فروشنده ای دارید که بتوانید اعتمادی صددرصدی به او داشته باشید. با توجه به این موضوع نیز، مجددا به این خواهیم اندیشید که طلای نو یا دسته دوم چقدر می توانند در سرمایه گذاری در طلا برای ما تفاوت ایجاد کنند؟

طلا و جواهر دسته دوم، به قطعه طلایی گفته می شود که پیش از شما مورد استفاده قرار گرفته باشد. بسیاری از طلا فروشی های نامعتبر، طلای دسته دوم را پس از پرداخت و آب‌کاری به عنوان طلای نو می فروشند. بسیاری به اشتباه معتقدند برای سرمایه گذاری در طلا، خرید طلای دسته دوم سود بیشتری خواهد داشت. 

نتیجه گیری درباره خرید طلای نو یا دسته دوم

با توجه به تمامی مسائلی که درباره خرید طلای نو یا دسته دوم به آن ها پرداختیم، می توان به راحتی به این نتیجه رسید که خرید طلای نو مطمئن تر و مناسب تر از خرید طلای دسته دوم است. ضمن اینکه باید توجه داشته باشید که برای خرید طلا، به گالری ها و فروشگاه های معتبر در بازار مراجعه کنید تا از نو بودن طلای خود مطمئن شوید.

به خاطر داشته باشید که گالری های معتبر خرید و فروش طلا، همواره طرح هایی یونیک و منحصر به فرد دارند و به همین جهت خرید از آنان خریدی مطمئن تلقی می شود. چرا که فروش طلای کار کرده بجای طلای نو برای آنان به منزله فروش کاری قدیمی و از مد افتاده است.

از آنجایی که فروشگاه های معتبر طلا و جواهر در بازار طلا همواره بخاطر طرح های زیبا و جدید و دسته اول خود شهرت دارند، لذا این موضوع برای آنان به منزله خطر کردن در حسن شهرت است که می تواند زیانی به مراتب بیشتر را برایشان به همراه داشته باشد.

نتیجه گیری درباره خرید طلای نو یا دسته دوم

نتیجه گیری درباره خرید طلای نو یا دسته دوم

کلام آخر

بنابراین اگر قصد خرید طلا را دارید، اطمینان حاصل کنید که طلای نو بصرفه تر و بهتر از طلای دسته دوم است و با این آویزه ی خاطر، به سراغ بهترین و معتبرترین گالری های طلا و جواهر بروید.

گالری طلا و سنگ فرهاد سابقه ای بسیار درخشان در فروش طلا و جواهر نو و یونیک دارد و اعتبار این گالری در بازار طلای ایران، بخاطر زیبایی، به روز بودن و منحصر به فرد بودن کارها است. بنابراین با خرید از فروشگاه اینترنتی طلا و سنگ فرهاد ، دیگر دغدغه طلای نو یا دسته دوم را نخواهید داشت.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *