مقالات آموزشی

عوامل موثر بر رشد قیمت طلا در جهان

رشد قیمت طلا

یکی از اصلی ترین سوالاتی که همیشه در ذهن شما مشتریان عزیز گالری طلا و سنگ فرهاد و در واقع دوستداران طلا ایجاد می شود، دلایل افزایش و رشد قیمت طلا و عوامل موثر بر روی این افزایش است. همانطور که می دانید طلا علاوه بر استفاده های زینتی در قالب گوشواره طلا ، انواع طلای کودک و مردانه ، انگشتر طلا و … و سرمایه گذاری در برخی صنایع نیز کاربرد دارد. رشد قیمت طلا طی 50 سال گذشته سیر بی سابقه ای را طی کرده است.

قیمت جهانی طلا از انسی 300 دلار در سال 1970 به انسی 1625 دلار رسیده است. کارشناسان متخصص در این امر، عوامل متعددی را در رشد قیمت طلا دخیل می دانند که در این میان، برخی عوامل جدید و برخی عوامل در تمامی اعصار مشترک هستند.

گران شدن طلا در ماه های اخیر نگرانی های زیادی را در بازار ایران به وجود آورده و از همین رو، در این مقاله از سلسله مقالات گالری طلا و سنگ فرهاد به اصلی ترین عوامل رشد قیمت طلا در سال جدید خواهیم پرداخت.

عوامل موثر بر رشد قیمت طلا

حتما می دانید که قیمت جهانی طلا بر پایه انس و به دلار آمریکا محاسبه می شود. بنا به قانون جهانی عرضه و تقاضا، هرچه تقاضای یک کالا در جهان بیشتر شود، قیمت آن نیز افزایش می یابد و به همین خاطر، عواملی که سبب افزایش تقاضای طلا می شوند می توانند عوامل رشد قیمت طلا نیز به شمار بیایند.

در طی سال جاری، بازار جهان شاهد رشد چشمگیر قیمت طلا بوده و به نظر کارشناسان، دلایل اصلی این موضوع را می توان به 7 دلیل زیر تفسیر نمود:

دلایل رشد قیمت طلا

ذخیره بانک های دولتی

بانک ها و صندوق های ذخیره پول در دولت های مختلف جهان، بخاطر حفظ ارزش ارزی پول کشورشان اقدام به ذخیره پول به صورت شمش های طلا می کنند و این یک امر رایج در اغلب کشورهای جهان می باشد. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ آمریکا، کشورهای ایالات متحده، روسیه، ترکیه و قزاقستان به ترتیب کشورهایی هستند که بیش از سایر کشورها پولشان توسط بانک مرکزی به صورت طلا ذخیره می شود. طبیعتاً افزایش این امر به معنای افزایش تقاضای طلا و به طبع افزایش قیمت طلا خواهد بود.

تاثیر ارزش دلار آمریکا در رشد قیمت طلا

ارزش دلار آمریکا در جهان رابطه معکوسی با رشد قیمت طلا دارد. چرا که هرچه ارزش دلار آمریکا کاهش یابد، توانایی کشورها برای خرید طلا افزایش یافته و تقاضای خرید طلا نیز به همین نسبت افزایش می یابد. زیان های اقتصادی چند ماهه اخیر آمریکا خود دلیل روشنی برای گران شدن طلا در جهان است. البته در ایران متاسفانه این موضوع برعکس است و با افزایش قیمت دلار در بازار، قیمت طلا نیز تحت الشعاع آن قرار خواهد گرفت.

تاثیر ارزش دلار آمریکا در رشد قیمت طلا

صنعت جواهر سازی و تقاضای جهانی

یکی از مهم ترین عوامل رشد قیمت طلا تقاضای بالای آن در صنعت جواهرسازی است. طبق آمار جهانی، بیش از 50% از تقاضای بازار طلای جهان مربوط به صنعت جواهرسازی و ساخت زیورآلات در جهان است که هر ساله نیز به میزان آن افزوده می شود. کشورهای چین و هند نخستین رتبه های مصرف طلا در صنعت زیورآلات را دارند.

همچنین بخوانید: بررسی تاریخچه افزایش قیمت طلا در ایران

صنایع پزشکی و تجهیزات الکترونیک

امروزه دیگر کاربرد طلا به صنعت جواهرسازی و سرمایه گذاری در بازارهای جهانی ختم نمی شود. 7.5% از تقاضای بازار طلای امسال، مربوط به فناوری های نوینی بوده که به کمک طلا ساخته می شوند. تجهیزات پزشکی مدرن، دستگاه های جی پی اس، تلفن های هوشمند و بسیاری دیگر از تجهیزات الکترونیک جهان، همگی ابزارهایی هستند که در ساخت آن ها از تراشه های طلا استفاده می شود. به طبع هرچه تولید این ابزارها افزایش پیدا کند، شاهد رشد قیمت طلا در سطح جهانی نیز خواهیم بود.

قیمت طلا

حفظ ارزش سرمایه

یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت طلا در بازار جهانی، تمایل سرمایه داران جهان به حفظ ارزش دارایی ها است. برای زمان هایی که نوسانات بازار جهانی احتمال کاهش ارزش پول رایج را افزایش می دهد، بسیاری از سرمایه داران دنیا برای حفظ ارزش دارایی های خود آن را تبدیل به شمش ها و قطعات طلا می کنند. شاید برایتان جالب باشد اما این کار برای آن ها شبیه به ایجاد یک پناهگاه امن جهت حفظ دارایی ها است. همین موضوع (یعنی ذخیره دارایی ها به صورت طلا) نیز باعث رشد قیمت طلا در جهان خواهد شد.

تولید جهانی طلا

تا به حال بسیار درباره تقاضای طلا صحبت کردیم اما بد نیست کمی هم به وضعیت عرضه طلا بپردازیم. چیزی که امید می رود بتواند قیمت جهانی طلا را متعادل نماید. پیش از هرچیز باید بدانید که بزرگترین کشورهای تولید کننده طلا در جهان به ترتیب چین، آفریقای جنوبی، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، روسیه و پرو هستند. طبق آمار جهانی، در سال 2010 میلادی حدود 2400 تن طلا در جهان تولید شد و با وجود رشد این عدد که تا سال 2018 به 3500 تن رسیده بود، باز هم متاسفانه نتیجه مثبتی در زمینه کنترل روند رشد قیمت طلا حاصل نگردیده است.

افزایش قیمت طلا

دلیل آن را به این صورت می توان توضیح داد که با وجود تلاش شرکت های طلاسازی در جهان برای افزایش تولید طلا، سال به سال فرایند دستیابی به طلا دشوارتر می شود. معادن طلا به اعماق بیشتر و سخت تری می رسند و دستیابی به طلای با کیفیت مطلوب، دشوار تر می شود. با افزایش هزینه های تولید برای تولید کنندگان، آن‌ها نیز چاره ای جز افزایش قیمت طلا نخواهند داشت.

شرایط خاص بازار جهانی سرمایه

پس از همه گیری ویروس کرونا و آسیبی که به سهام شرکت های بزرگ جهان وارد شد، شاخص بسیاری از سهام در سرتاسر جهان افول  پیدا کرده و سرمایه گذاران نیز از ترس سوخت سرمایه شان، سرمایه خود را از بازار سهام خارج کرده و در بازار طلا سرمایه گذاری نمودند. بدین ترتیب کاهش ارزش سهام شرکت ها و آغاز رکود اقتصادی در دنیا نیز خود دلیلی بر رشد قیمت طلا شد.

جمع بندی و نتیجه گیری

اما حقیقتی که نمی توان از آن چشم پوشی کرد و امروزه تبدیل به واقعیتی در زندگی های ما شده است این است که با وجود گران شدن طلا در بازار در چند ماه اخیر، باز هم به جرات می توان گفت که بازار طلا، بازاری تا ابد پر رونق است. چراکه ما انسان ها همیشه مشتاق و شیفته طلا و زیورآلات آن بوده و خواهیم بود؛ مزایای بسیار زیادی که طلا برای ما دارد از استفاده های زینتی گرفته تا استفاده در صنایعی که گفته شد و از همه مهم تر سرمایه گذاری آن و سپس سود آوری از این راه باعث شده تا طلا همواره جزئی جدانشدنی از زندگی بشر باشد.

این امر باعث می شود تا در هنگام خرید طلا چه بصورت گردنبند طلا چه بصورت دیگر انواع زیورالات طلا بیشتر به فکر فرو رویم و تحقیقات گسترده تری انجام دهیم. بنابراین مهمترین موضوع آن است که طلای مورد علاقه و مورد نظر خود را چگونه خریداری نماییم. خوشبختانه گالری طلا و سنگ فرهاد با وجود رشد قیمت طلا بهترین و منصفانه ترین قیمت ها را در قالب ظریف ترین و زیباترین زیورآلات زنانه و مردانه شامل گوشواره ها ، دستبند طلا ، گردنبند ، گردنبند اسم طلا ، نیم ست طلا و … در گالری خود به نمایش گذاشته و حالا بیش از هر زمان دیگری آماده ارائه کارهای با کیفیت مطلوب به مشتریان همیشگی خویش است.

همین حالا می توانید برای خرید انواع طلا که با وجود رشد قیمت طلا خیلی خوب با میزان بودجه ای که در اختیار دارید هماهنگی دارد ،اقدام کنید. شما یا مشتری دائم گالری طلا و سنگ فرهاد هستید و یا اینکه خیلی زود به جمع مشتریان دائم خواهید پیوست.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *