مقالات آموزشی

بهترین راهکارهای تمیز کردن طلا

تمیز کردن طلا

اگر شما هم جزء مشتریان گالری طلا و سنگ فرهاد هستید، حتما گاهی برایتان پیش آمده است که بعد از مدتی استفاده از طلا و جواهراتی نظیر گردنبند طلا ، انگشتر طلا و دیگر انواع طلای خود، نیاز به تمیز کردن طلا را حس کنید. چرا که درست است که طلا همانند نقره بعد از مدتی سیاه نمی شود، اما ممکن است جلای اولیه ی خود را از دست داده و آن براقی و درخشش هنگام خرید را نداشته باشد.

از آنجا که درخشش طلا خصوصا برای خانم ها از اهمیت بالایی برخوردار است، ممکن است شما را نگران کند که حتما باید هزینه ی زیادی کنید و برای تمیز کردن طلا ی خود در طلا فروشی ها اقدام کنید، اما جای نگرانی نیست! اینجا بهترین راهکارهای تمیز کردن طلا را باهم مرور می کنیم تا شما هم از این پس با استفاده از چند وسیله ی ساده و در خانه به شستشوی طلا و جواهر خود بپردازید.

باید توجه داشته باشید که در تمیز کردن طلا و جواهر نوع طلای شما خیلی مهم است. به طور مثال طلا هایی که در آن ها از سنگ و جواهر استفاده شده و این سنگ و جواهر توسط چسب بر روی آن قرار گرفته است نباید خیس شوند چرا که به مرور زمان کارایی چسب را از بین می برند. پس در شستشوی آن ها باید خیلی دقت داشت. در ادامه مطلب خواهیم گفت که چگونه طلا را براق کنیم؟

روشهای تمیز کردن طلا

شستشوی طلا در خانه به راحتی و با چند روش خیلی راحت انجام می شود. شاید تمیز کردن برخی از آنها مانند دستبند طلا ساده تر و راحتتر از مثلا یک انگشتر با نگین های ریز باشد. در این مقاله  شما را با 4 روش خیلی ساده آشنا خواهیم کرد که با ساده ترین وسایلی که هر شخصی در خانه ی خود دارد انجام می شود. با ما همراه باشید.

1- استفاده از مایع ظرفشویی

در این روش یک پیاله کوچک  را از آب پر کنید و چند قطره مایع ظرفشویی را در آن بریزید و به هم بزنید تا خوب مخلوط شوند.

استفاده از آب شهری برای تمیز کردن طلا بلا مانع است اما شما می توانید از آب کربناته نیز استفاده کنید. کربنات موجود در این آب، چربی را بهتر از بین می برد. همچنین باید توجه داشته باشید که در استفاده از آب جوش احتیاط کنید چرا که طلا هایی که سنگ و جواهرات ظریف دارند ممکن است آسیب ببینند.

روشهای تمیز کردن طلا

در مرحله بعد برای برق انداختن طلا ی خود آن را در محلول آب و مایع ظرفشویی قرار دهید. 15 دقیقه کافیست تا این محلول چربی ها و کثیفی های طلای شما را از بین ببرد.

برای نتیجه گیری بهتر بعد از بیرون آوردن طلای خود از  این محلول از یک مسواک استفاده کنید. مسواک را روی تمامی سطح طلای خود بکشید و تما درز های آن را با مسواک تمیز کنید.

حالا وقت آن رسیده که طلای خود را زیر شیر آب بشوئید. طلاهای ساده را با آب گرم و طلاهایی که دارای سنگ ها ی قیمتی هستند را با آب ولرم رو به سرد شستشو دهید ، چراکه ممکن است جواهر زیر آب گرم بشکند.

پس از شستشوی طلا آن را با یک  حوله ی نرم خشک کنید.

به همین راحتی بعد از انجام این چند کار مشاهده خواهید کرد که طلای شما همانند روز اول درخشش و جلای  کافی را پیدا خواهد کرد.

2- استفاده از خمیر دندان

از آنجا که هر شخصی هنگام مسافرت دسترسی به مایع ظرفشویی ندارد، ولی خمیر دندان همراه خود دارد، یکی از روش های تمیز کردن طلا مناسب وقت هایی که به مسافرت رفته اید، استفاده از خمیر دندان است.

ممکن است راه طولانی را برای رفتن به مراسم عروسی یا از این قبیل جشن ها طی کرده باشید اما فراموش کرده باشید که طلای خود را تمیز کنید. برق انداختن طلا ی شما در مراسمات  و مناسبات مهم ترین امری است که شما به دنبال آن هستید.

تمیز کردن طلا با خمیردندان

حدود دو الی سه سانتی متر خمیر دندان را در یک پیاله ی کوچک آب بریزید و سپس این محلول را به هم بزنید تا ترکیب یکسان ایجاد شود.

مسواک را درون این محلول قرار دهید و قدری از این مواد را بردارید و بر روی طلای خود بکشید. استفاده از مسواک زبر ممکن است بر روی طلا اثراتی به جای بگذارد. اگر به مسواک نرم دسترسی ندارید می توانید از انگشتان دست خود کمک بگیرید. گرچه انگشتان دست نمی توانند کارایی مسواک را در تمیز کردن طلای شما داشته باشند اما تا حد قابل قبولی این کار را انجام می دهند. همچنین برای پیشگیری از آسیب می توانید فشار کمی را روی مسواک وارد کنید. برای اینکار کافیست مسواک را با انتهای انگشتان خود نگه دارید.

بعد از تمیز کردن طلا با مسواک و یا انگشت دستتان، می توانید آن را بشوئید. استفاده از مسواک و یا انگشتان دست در این هنگام به تمیز تر شدن طلای شما کمک به سزایی خواهد کرد. بعد از شستشو می توانید با یک دستمال یا حوله ی نرم طلا را خشک کنید و سپس آن را استفاده کنید.

توجه داشته باشید استفاده از طلای خیس ممکن است بر روی پوست شما حساسیت ایجاد کند پس آن را به خوبی خشک و سپس استفاده کنید.

3- استفاده از جوش شیرین

یکی از موارد بسیار رایجی که در تمیز کردن طلا کاربرد دارد جوش شیرین است. این ماده ی قوی حتما در خانه ی همه شما موجود است و به راحتی می توانید از آن بهره بگیرید.

برای تمیز کردن طلا مقداری جوش شیرین را با مقداری مایع ظرفشویی مخلوط کنید. از مخلوط شدن این دو ماده خمیری حاصل می شود که می توانید مقداری از آن را با مسواکی برداشته و بر روی طلای خود بزنید و با مسواک نرم به خوبی طلا را تمیز کنید. بعد از آن که به خوبی تمام قسمت های طلای خود را تمیز کردید آن را در زیر آب ولرم شستشو دهید و سپس با یک حوله ی نرم به خوبی خشک کنید. مشاهده خواهید کرد که طلای شما همانند روزهای اولیه ی استفاده ی شما درخشان و براق شده است.

تمیز کردن طلا با جوش شیرین

4- تمیز کردن طلاهایی که چسب دارند

برای تمیز کردن طلاهایی که نگین آنها با استفاده از چسب بر روی آنها قرار گرفته است نمی توانید از آب استفاده کنید چرا که آب باعث از بین رفتن خاصیت چسب و سپس افتادن نگین می شود.

در این مواقع برای برق انداختن طلا می توانید چند قطره مایع ظرفشویی را در یک پیاله آب بریزید و یک دستمال یا حوله ی نرم را آغشته به این محلول کنید و سپس بر روی طلای خود بکشید تا تمیز شود.

بعد از آن حوله را به آب ولرم آغشته کرده و دوباره بر روی طلای خود بکشید. مشاهده خواهید کرد که طلای شما همانند روز اولش درخشان خواهد شد.

روش صحیح تمیز کردن طلا و جواهر

نکاتی که در هنگام استفاده از طلا باید رعایت کنید!

این نکته بسیار مهم است چراکه چگونگی استفاده از طلا با کثیف شدن و گاهی از بین رفتن آن رابطه ی مستقیم دارد. پس قبل از آنکه طلای شما به مرحله ی تمیز کردن برسد سعی کنید نکات زیر را رعایت کنید.

  1. طلاهای خود را در کنار هم قرار ندهید. چراکه این کار باعث می شود که بر روی آن ها خط و خش ایجاد شود.
  2. هنگامی که از طلا استفاده نمی کنید آن را در یک جعبه ی در بسته نگهداری کنید. چراکه طلا و جواهر به راحتی گرد و غبار را به خود می گیرند و کثیف می شوند.
  3. هنگام استفاده از مواد شوینده سعی کنید طلای خود را در بیاورید چراکه به مرور زمان باعث آسیب و کدر شدن طلای شما می شود.
  4. هنگام استفاده ازمواد شوینده ی قوی که برای پوست دستتان نیز مضر است به هیچ وجه از طلا استفاده نکنید.

همانطور که در این مقاله از سلسله مقالات گالری طلا و سنگ فرهاد گفته شد، با رعایت نکات بالا طلای شما عمر بیشتری برای شما خواهد داشت وخیلی کم نیاز به شستشو پیدا میکند، اما اگر زمانی هم متوجه کدر شدن طلای خود شدید می توانید از روش های بالا جهت برق انداختن و تمیز کردن طلا استفاده کنید.

گالری طلا و سنگ فرهاد طراح و فروشنده انواع طلای مردانه و زنانه و نیز طلای کودک بصورت حضوری و اینترنتی می باشد. برای مشاهده مدلهای جدید گوشواره طلا ، نیم ست طلا ، آویز ، گردنبند اسم طلا و … به صفحه محصولات گالری فرهاد مراجعه نمایید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *