مقالات آموزشی

تشخیص سنگهای قیمتی اصل از تقلبی

تشخیص سنگهای قیمتی اصل از تقلبی

هنگامی که به سراغ خرید سنگ های قیمتی می رویم، هر کدام از ما انتظار یک سنگ اصل با ساختار شیمیایی طبیعی را داریم ، خواصی را نیز برای ما به همراه داشته باشد. چراکه وجود خواص بسیار در تمامی سنگ های گرانبها باعث می شود تا علاوه بر زیبایی و درخشش، بدن و روح ما نیز ازآن بهره ببرد.

اگر همین حالا بخواهید اقدام به خرید زیورالاتی مانند دستبند طلا و یا گردنبند طلا و … با ترکیب یکی از سنگ های قیمتی همچون مروارید، الماس، اوپال، یاقوت و …کنید باید نکاتی را قبل از خرید بدانید که به شما کمک می کند تا سنگ های قیمتی مورد نظر خود را به صورت اصل خریداری کنید.

در این مقاله از سری مقالات گالری طلا و سنگ فرهاد قصد داریم شما را با روش هایی آشنا کنیم که بتوانید سنگ های قیمتی اصل و تقلبی را از یکدیگر بشناسید.

سنگهای قیمتی 

نکته ای که باید بدانید این است که تشخیص سنگ های قیمتی از تقلبی کاری بسیار دقیق و حساس است که نیاز به تخصص بسیار بالا و کارشناسی سنگ مورد نظر دارد، اما ویژگی هایی در هر کدام از سنگ ها وجود دارد که می تواند به شما در تشخیص اولیه کمک به سزایی کند.

مواد سنگهای تقلبی

جالب است بدانید که بیشتر سنگ های تقلبی را با دقت بالا و در آزمایشگاه ها با موادی همچون پلاستیک و شیشه می سازند. جواهر سازان و جواهر شناسان به راحتی می توانند این سنگ ها را بشناسند و تقلبی بودن آن ها را تشخیص دهند.

البته نوع دیگری از سنگ ها وجود دارند که در واقع نیمه تقلبی و نیمه قیمتی هستند. این سنگ ها را کامپوزیت می نامند.

برای ساخت سنگ های کامپوزیت از یک قسمت سنگ قیمتی کوچک به همراه سنگ های بسیار ارزان و یا مصنوعی استفاده می شود. این کار برای بزرگتر نشان دادن آن قطعه ی کوچک از سنگ های با ارزش است. دو نوع سنگ کامپوزیت وجود دارد.

سنگ کامپوزیت دوتایی

برای ساخت این سنگ  معمولا یک لایه ی بسیار نازک از سنگ قیمتی را بر روی سنگ مصنوعی می کشند که به هیچ وجه با چشم قابل دیدن نیست و حتما باید از ذره بین مخصوص استفاده شود.

سنگ کامپوزیت سه تایی

برای ساخت این نوع سنگ پس از مراحل بالا یک روکش شفاف نیز بر روی سنگ می کشند.

وجود این سنگ ها باعث می شود تا حتی پس از استفاده از روش های زیر از یک متخصص نیز کمک بگیریم.

روشهایی تشخیص سنگهای قیمتی

روشهای مختلفی را برای تشخیص اصل بودن هر کدام از سنگهای قیمتی می توان بکار برد. در برخی ویژگی های سنگهای قیمتی اصل نظیر الماس ، مروارید و … آورده شده است.

الماس

همانطور که در مقالات قبلی گالری طلا و سنگ فرهاد با عنوان “معرفی سنگ الماس و خصوصیات منحصر به فرد آن” خواندید، الماس سنگی بسیار قیمتی و با خصوصیات ویژه و منحصر به فرد است و علاوه بر این، زیبایی خیره کننده ای نیز دارد.

برای تشخیص الماس اصل می توانید آن را بر روی یک شیشه بکشید، خواهید دید که خطی بر روی شیشه به جای می گذارد که فقط از الماس اصل بر می آید.

تشخیص سنگ الماس اصل

الماس خاصیت ویژه ی دیگری نیز دارد و آن گرما است. می توانید با دهان خود بر روی قطعه ی مورد نظر بدمید و یا به اصطلاح برروی آن، ها کنید. اگر بخار دمیده شده به سرعت محو شد می توانید به اصل بودن آن قطعه پی ببرید.

مروارید

مروارید های واقعی همیشه دمایی پایین تر از دمای محیط دارند و وقتی آنها را در دست بگیرید در ابتدا سرد و خنک هستند تا اینکه به دمای بدن شما برسند و گرم شوند.

البته باید دقت داشته باشید تا قبل از تست این خاصیت، مروارید دست شخص دیگری نباشد چرا که در تشخیص اختلال ایجاد می کند.

مورد دیگری که می توانید سنگ مروارید اصل را بشناسید بازهم با لمس آن میسر است. مروارید را در دست بگیرید و با ناخن بر روی سطح آن بکشید، مروارید اصل در سطح، خشن و ساینده است و زبر بودن آن ها باعث می شود تا به اصالت آن پی ببرید.

یاقوت سرخ

یاقوت سرخ یکی از سنگ های بسیار زیبا و پرطرفدار است که برای تزیین زیوالات مختلفی مانند گوشواره طلا و … بکار می رود. راه های زیادی برای تشخیص نوع اصل این نوع سنگ وجود دارد.

یاقوت سرخ سختی بسیار زیادی دارد و در واقع بسیار مقاوم است پس یکی از راه ها می تواند تست مقاومت بر روی آن باشد. به این صورت که آن را در دست خود بگیرید و با ناخن یا سکه بر روی آن بکشید، این کار بر روی سنگ تقلبی خط و خش ایجاد می کند.

یاقوت سرخ رنگ قرمز روشن دارد و این در حالیست که انواع تقلبی رنگ های تیره تری دارند.

یاقوت کبود

این سنگ از نظر سختی بعد از الماس قرار می گیرد و می توانید از  روشی که برای سنگ یاقوت سرخ گفته شد استفاده کنید تا متوجه مقاومت و سختی آن شوید. از نظر رنگ این نوع یاقوت آبی تیره است و وقتی آن را زیر نور قرار می دهید به همان رنگ آبی تیره نور را منعکس می کند و نه رنگ دیگر.

سنگ یاقوت اصل

این در حالی است که نمونه ی تقلبی شفاف تر و روشن تر از نمونه ی اصل این سنگ است.

زمرد سبز

امروزه زمرد در تزیین بسیاری از زیورالات و سرویس ها و نیم ست طلا بکار گرفته می شود. تشخیص اصالت سنگ زمرد به نطر کمی سخت می آید. در واقع برای این کار باید بر روی سنگ دنبال خراشیدگی و سطوح ناهموار یا حفره باشید. سنگ زمرد اصل معمولا رنگی تیره و سبزی متمایل به آبی دارد که می توان هاله ی زرد رنگی را نیز در آن مشاهده کرد. این در حالی است که سنگ زمرد تقلبی بسیار روشن و بی عیب و نقص و خراشیدگی است.

عقیق

عقیق سنگی است که در ساخت زیورالاتی مختلف خصوصا انگشتر طلا بسیار به کار می رود. خاصیت مقاومت نسبت به خراشیدگی را در بسیاری از سنگ ها می توان دید که یکی از آنها عقیق است. این خاصیت به دلیل ساختار های پیچیده ی شیمیایی انواع سنگ هاست.

می توانید با یک سکه یا ناخن بر روی عقیق بکشید تا مطمئن شوید که آن سنگ اصل است. چراکه سنگ عقیق اصل نیز در مقابل خط و خش مقاوم است.

همچنین بخوانید: بررسی مشخصات و خواص سنگ عقیق

آمیتیس

معمولا نمونه های تقلبی سنگ آمیتیس را کمتر می توانیم در بازار ببینیم چرا که قیمت این سنگ از دیگر سنگ های قیمتی کمتر است.

اگر با سنگ آمیتیس بر روی شیشه بکشید خط سفیدی بر جای می گذارد و مقاومت بالایی دارد به طوری که بعد از این کار بر روی خودش ردی به جای نمی ماند.

راه دیگری که برای تشخیص اصالت این سنگ وجود دارد تست دما است. این سنگ معمولا در دمایی کمتر از دمای محیط است و اگر آن را در دست بگیرید معمولا تا چند ثانیه خنک است البته این به شرطی ایت که قبل از آن در دست شخص دیگری نبوده باشد.

همانطور که تا به اینجا خواندید نمونه های تقلبی موجود در بازار باعث شده است تا گالری طلا و سنگ فرهاد در صدد بر بیاید تا شما را با این روش ها آشنا کند. خاصیت مقاومت در بیشتر سنگ ها وجود دارد و بیشتر سنگ های گرانبها خنک و دارای دمایی پایین تر از دمای محیط هستند.

اما این ها به این معنی نیست که می توانید تنها با استفاده از این روش ها اصالت سنگ های قیمتی را تایید کنید. اگر میخواهید برای خرید یک سنگ قیمتی هزینه کنید پس از انجام روش های بالا حتما با یک کارشناس و یا یک جواهر شناس مشورت کنید.

نکته ی بسیار مهمی که وجود دارد خرید از یک جای معتبر است. چراکه قدم اول برای خرید انتخاب جایی است که تجربه و قدمت بیشتری داشته باشد. گالری طلا و سنگ فرهاد با تجربه ای نزدیک به 25 سال آماده ی دریافت سفارشات شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *