مقالات آموزشی

همه چیز درباره مروارید باروک، زیبای دوست داشتنی

مروارید باروک

مروارید باروک یکی از زیباترین و پرکاربردترین ها در صنعت جواهر سازی است. معمولا به تنهایی و یا ترکیب با زیور آلاتی همچون دستبند طلا ، گردنبند و گوشواره طلا از مروارید استفاده می شود که زیبایی آنها را دو چندان می کند.

مروارید ها از نظر شکل به دو نوع کروی یا گرد و مروارید هایی با شکل نامنظم تقسیم بندی می شوند، که نوع دوم را با اسم مروارید باروک می شناسند. نوع کروی مروارید بیشتر در آب های شور و مروارید باروک بیشتر در آب های شیرین یافت می شود. البته درصد بسیاری کمی از مروارید های کروی را در آب شیرین و هم چنین حدود 10 درصد مروارید های باروک را در آب های شور نیز می توان یافت.

در این میان زیورالاتی همچون انگشتر طلا با ترکیب مروارید باروک با استقبال بسیار زیادی روبه رو شده و اکنون به یکی از پرکاربرد ترین و زیباترین مروارید های موجود در بازار تبدیل شده است، چراکه زیبایی وصف ناپذیر آن هر سلیقه ای را به خود جذب می کند.

اما راز این زیبایی چیست و چه چیزی این نوع مروارید را تبدیل به عضو جدانشدنی دسته ی زیور آلات محبوب کرده است؟ در این مقاله با گالری طلا و سنگ فرهاد همراه باشید تا شما را با این نوع مروارید آشنا کنیم.

گردنبند مروارید باروک

همانطور که گفته شد مروارید های باروک دارای اشکال نامنظمی هستند که زیبایی آن ها را دوچندان می کند، اما چه چیزی باعث می شود تا یک مروارید با شکلی نامنظم تولید شود؟!

مروارید باروک چگونه به وجود می آید؟

شاید دانستن این مطلب برای شما جالب باشد که این مروارید ها به خاطر سیستم دفاعی صدف به این شکل در می آیند. اما چگونه؟

معمولا این اتفاق در آب های شیرین برای صدف ها پیش می آید که یک جسم خارجی وارد پوشش صدف شود. این جسم خارجی می تواند یک خرچنگ کوچک باشد یا تکه ای جلبک، که بیشتر به خاطر نوع پوشش صدف است که از صدف های آب شور کمی نفوذ پذیر تر است.  اما این اتفاق از سوی نرم تن بی پاسخ نمی ماند و صدف به منظور حفاظت از خود ماده ای ترشح می کند، جسم خارجی توسط این ماده احاطه می شود و اگر بخواهیم ساده تر بگوییم آن جسم خارجی در میان آن ماده قرار می گیرد.

این جسم پس از مدتی تجزیه شده و مروارید نیز به دلیل وجود فشار به همان شکل سفت می شود و یک مروارید با شکلی نامنظم را پدید می آورد.

این اشکال نامنظم باعث شده تا این روزها مروارید باروک طرفداران بسیار داشته باشد. می توانیم انواع گوشواره مروارید باروک و گردنبند مروارید باروک و هم چنین گردنبند آن را این روزها در بازار ببینیم.

انواع مرواریدهای باروک

دلایل زیادی باعث می شود تا این نوع مروارید به شکل های مختلفی در بیاید که یکی از آنها می تواند نوع جسم خارجی باشد که وارد صدف می شود. این امر باعث شده تا انواع بسیار زیادی از مروارید باروک وجود داشته باشد که در ادامه به توصیف برخی از آنها می پردازیم

مروارید باروک سکه ای یا تخت

همانطور که از نام این نوع مروارید پیداست، این نام مختص مروارید هایی است که همانند سکه، ظاهری تخت و صاف دارند. به دلیل اینکه سطح این مروارید ها تخت است، نور را به خوبی بازتاب می کند و هم چنین درخشندگی بسیاری دارد. از این مروارید در ساخت گوشواره و گردنبند استفاده می شود.

مروارید باروک سکه ای

مرواریدهای باروک دوقلو

این نوع از مروارید های باروک از دو قطعه تشکیل شده است. این دوقطعه مروارید هایی تقریبا کروی هستند که به دلایلی روی هم قرار گرفته اند. این دو مروارید که بر روی یکدیگر قرار می گیرند ممکن است از نظر اندازه شبیه به هم باشند و یا تفاوت هایی جزئی داشته باشند. به خاطر ظاهر خاصی که دارند بیشتر در ساخت گوشواره کاربرد دارند. اما در مواردی به عنوان گردنبند نیز ساخته می شوند.

مروارید باروک سیب زمینی

کوچکترین نوع مروارید های باروک است که بیشتر به صورت کشیده و یا شبه گرد یافت می شوند. این نوع مروارید نیز در ساخت دستبند، گردنبند و گوشواره کاربرد دارد.

مروارید باروک سیب زمینی شکل

مروارید باروک کشیده

ظاهر این مروارید باعث نامگذاری عجییب آن شده است. به این صورت که طول این نوع مروارید بیشتر از عرض آن است و دارای سطح ناهموار است. این نوع از مروارید نیز بیشتر در ساخت گوشواره و گردنبند کاربرد دارند.

مروارید باروک برنج

همانطور که از نامشان پیداشت این مروارید ها شبیه به دانه های برنج هستند و شباهت بسیاری به مروارید های گرد دارند اما کمی که به آنها دقت کنید متوجه خواهید شد که بیضی هستند.

مروارید صلیب باروک

ظاهر شبیه به صلیب این نوع مروارید باعث نام گذاری آن شده است، چراکه وقتی به این نوع مروارید نگه می کنیم یادآور نشان صلیب است که بیشتر در ساخت جواهرات مذهبی با نشان صلیب به کارمی روند. این شاهکار طبیعت بسیار درخشان و بسیار کمیاب است.

مروارید قلبی باروک

این نوع از انواع مروارید های قلبی شکل باروک است. از این رو برای ساخت زیور آلات عاشقانه از آن استفاده می شود. هم چنین بسیار کمیاب بوده و از درخشندگی بالایی برخوردار است.

مروارید باروک قلبی

مروارید باروک تخم مرغی

این مرواریدها در قسمت پایینی از عرض بیشتری برخوردار هستند که همین امر باعث شده تا ظاهری شبیه به تخم مرغ داشته باشند. این نوع مروارید بیشتر به صورت عمودی سوراخ می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند، تا شکل تخم مرغ خود را حفظ کنند.

مروارید باروک برگی

مروارید برگی شکل باروک ضخامت کمتری دارد و بسیار نازک است و هم چنین سطح بسیار ناهمواری دارد که باعث شده شبیه به برگ باشد. این نوع مروارید در ساخت گردنبند و هم چنین گوشواره کاربرد دارد.

همچنین بخوانید: نکاتی مهم در خرید گردنبند مروارید

مروارید باروک کشی

با ارزش ترین نوع مروارید های کشی باروک هستند که بسیار نایابند. ظاهری کشیده دارند و بسیار براق هستند.

ارزش گذای مروارید های باروک

به دلیل ساختار و شکل نامنظم مروارید های باروک، ارزش گذاری این نوع از مروارید ها با ارزش گذاری مروارید های گرد بسیار متفاوت است و فاکتور های زیر در ارزش گذاری آنها موثر است.

نوع مروارید باروک

تقریبا درصد بسیار بالایی از مروارید های باروک محصول آب شیرین هستند اما برخی از انواع آن در آب های شور نیز یافت می شوند. در این میان آنهایی که در آب های شور هستند به دلیل کمیاب بودن ارزش بسیار بالایی دارند.

اندازه مروارید باروک

این فاکتور در ارزشگذاری  مروارید نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. همانطور که احتمالا حدس زده اید هرچه این نوع مروارید بزرگتر باشد ارزش آن بیشتر است.

 

مروارید باروکرنگ مروارید باروک

مروارید های باروک در رنگ های مختلفی یافت می شوند که نوع تیره تر آن از ارزش بیشتری برخوردار است.

درخشندگی مروارید باروک

منظور از درخشندگی یک مروارید بازتاب نور آن است. در میان تمامی انواع مروارید های باروک، نوع سکه ای و کشی آن از بیشترین بازتاب نور برخوردار هستند.

شکل مروارید باروک

در ارزشگذاری مروارید های گرد ، مبنا گرد بودن مروارید است اما در مروارید های  باروک شکل آن تعیین کننده قیمت آن است. مروارید های کشی و صلیبی جزء با ارزش ترین مرواریدها و هم چنین کمیاب ترین آنها هستند.

 نگهداری مروارید باروک

اگر شما صاحب هر کدام از انواع مروارید باروک هستید در نگه داری آن کوشا باشید و هنگامی که آن را استفاده نمی کنید در یک جعبه ی پارچه ای قرار دهید. از تماس مروارید با مواد آرایشی خودداری کنید چرا که وجود مواد روغنی در محصولات آرایشی، به مرور  باعث تخریب مروارید می شود.

نیم ست طلا و مروارید طرح خوشه انگورجهت مشاهده محصولات مروارید گالری فرهاد اینجا کلیک کنید

اکنون بعد از خواندن این مقاله شما نیز با تمام آنچه می بایست در مورد مروارید باروک می دانستید آشنا شدید و می توانید با داشتن اطلاعات کامل دست به خرید انواع زیورالات ترکیبی با مروارید از جمله گردنبند طلا و مروارید ، نیم ست طلا و مروارید ، گردنبند و دستبند مروارید از گالری طلا و سنگ فرهاد کنید.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *