مقالات آموزشی

چرا نماد درخت زندگی در صنعت طلا و جواهر محبوب است؟

چرا نماد درخت زندگی در صنعت طلا و جواهر محبوب است؟

یکی از نمادهایی که علاوه بر زیبایی بسیار زیاد در بین مردم، علاقه مندان بسیاری نیز دارد نماد درخت زندگی است.

در صنعت طلا و جواهر، هنگام ساخت زیور آلات مختلف در بسیاری از موارد از نماد هایی استفاده می شود که هر کدام معنی و مفهوم خاصی دارند. استفاده از این نوع زیور آلات در میان مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آنهایی که نماد یک مفهوم خاص هستند، طرفداران بسیاری دارند. چرا که این نمادها هر کدام بیانگر اعتقادی خاص و مفهومی ویژه هستند که برای کسی که آنها را تهیه و استفاده می کند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

معنی و مفهومی که این نماد با خود به همراه دارد باعث شده تا این بار گالری طلا و سنگ فرهاد در صدد بر بیاید تا شما را با مفهوم این نشان و نماد زیبا آشنا کند. پس با ما همراه باشید تا نگاهی به مفهوم نقش نماد درخت زندگی در  صنعت طلا و جواهر بیاندازیم.

در تمام طول حیات بشر، درخت از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است و بسیاری از مردم در دوره های مختلف درخت را مقدس و متبرک می دانستند و حتی گاهی آن را می پرستیدند. این جایگاه ویژه به خاطر سودمند بودن درخت برای بشر بوده است و درخت همیشه نماد حیات و حیات بخشی، رشد و قدرت بوده است.

به دلیل همین خاصیت های ویژه و هم چنین برخی عقاید و پیشینه های دیگر استفاده از نمادی شبیه به درخت با عنوان و اسم درخت زندگی در بین مردم رواج پیدا کرده است که با خود مفاهیم و معانی بسیاری به همراه دارد.

نماد درخت زندگی چه مفهومی دارد؟

نقش نماد درخت زندگی در بین اسطوره های باستانی بسیار استفاده می شده است و هم چنین در علم و مذهب نیز از آن اسم آورده شده است. این درخت را به شکل درختی نشان می دهند که شاخه هایی بسیار زیاد و به هم متصل دارد که بیانگر این مفهوم است که حیات بشر و دیگر موجودات کره زمین به یکدیگر مرتبط هستند. همین مفهوم مرتبط بودن تمام حیات بشر می تواند نشان از آن باشد که ریشه و منشاء تمامی موجودات زمین نیز یکی است.

در کتب مقدس  بسیار از این درخت صحبت به میان آمده است. به طور مثال در کتاب مقدس مسیحیان در قسمتی که به باغ بهشت اشاره شده است از دو درخت که اولی همان درخت زندگی است و بر آدم و حوا آزاد است و دومی که درختی ممنوعه است صحبت شده است. البته درخت دومی یا درخت ممنوعه نیز در کتاب های مقدس به نام درخت دانش خوبی و بدی نام نهاده شده است.

نماد درخت زندگی چه مفهومی دارد

اساطیر کهن درخت زندگی را با سه قسمت اصلی آن یعنی ریشه، شاخه های پایینی و شاخه های بالایی یا شاخه های سربه فلک کشیده می شناختند. به این صورت که ریشه آن را نماد دنیای زیر زمین، شاخه های پایینی را نماد سطح زمین و شاخه های سربه فلک کشیده را نماد بهشت نام نهادند که هر سه به یکدیگر مرتبط است و از نظم خاصی پیروی می کند. هم چنین کل درخت از ریشه های یکسان و به یکدیگر متصل تشکیل شده است.

در ایران باستان نیز بسیار از نماد درخت زندگی استفاده می کردند و آن را نمادی برای تداوم موجودات روی زمین و کره زمین می دانستند.

اگر بخواهیم نگاهی به علم زیست شناسی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که حتی در علم زیست شناسی هم  اصطلاحی وجود دارد به نام درخت زندگی، که در آنجا هم معنی ارتباط بین اکوسیستم موجود بر روی زمین را دارد.

به طور کلی در تمامی تمدن های سراسر جهان این نماد را به عنوان نمادی برای رویش و باروری استفاده می کردند، و هم اکنون نیز شاهد استقبال ویژه از آن در اقوام و ملل گوناگون هستیم.

 

1- شاید تا به حال اسم ساکاتی به گوشتان خورده باشد. مردم ژاپن در کنار اعتقادات ویژه ای که به نماد های مختلف دارند، درخت زندگی را نیز به عنوان نمادی خاص با مفاهیم بسیار مقدس می دانند و همیشه از آن استفاده می کنند.

2- این نماد نه تنها در ژاپن ، بلکه در چین نیز استفاده می شود. مردم چین درخت زندگی را درختی می دانند که ثمره ی آن هلو و آلوچه است. این درخت در اعتقاده چینی ها بر روی قله کوه آن لانگ که محور هستی بوده است می روییده است.

3- اگر کمی در مورد اسطوره های بابل مطالعه داشته باشید متوجه خواهید شد که در اعتقاد آنها درخت زندگی در مرکز بهشت رویش دارد و از زیر آن آب های اولیه روان است.

4- با نگاه کوتاهی بر فرهنگ گذشته ی ایران و نیز تخت جمشید در خواهید یافت که ایرانیان درخت سرو را مظهر درخت زندگی می دانسته اند که زندگی طولانی دارد. البته در بین ایرانیان باستان و حتی در عصر حاضر، درخت و آب جزء متبرکات محسوب می شود و آنها را مقدس می دانند. حتی در برخی روستاها می توانیم به وفور مشاهده کنیم که درختان کهنسال، مقدس و متبرک شناخته می شوند و ازآنها مراقبت های ویژه ای می شود.

5- در نقوش باستانی بسیار با طرح این درخت روبه رو خواهید شد. البته این طرح در نقوش باستانی همیشه در بین دو جانور افسانه ای که شیر دال یا بز وحشی و .. است قرار گرفته است. در عهد باستان این دو جانور را که در کنار درخت زندگی قرار دارند نگهبانان آن می دانند.

6- در فرهنگ مصر و اسلام و تورات درخت زندگی نماد اتحاد زمین و آسمان است.

مفهوم نماد درخت زندگی در عقاید، اقوام و ملل

7- پیروان بودا درخت زندگی را با میوه هایش می شناسند. آنها بر این باورند که 10 تا 12 عدد میوه ی خورشید شکل بر روی این درخت است که با خوردن آنها جاودانگی حاصل می شود. این میوه ها یکی پس از دیگری بر روی درخت زندگی ظاهر می شوند.

در فرهنگ سومری های طرح و نقشی وجود دارد که درآن خدایشان در حالی که یک ظرف آب تطهیر شده در دست دارد در کنار درخت زندگی نشسته است.

همانطور که تا به اینجا خواندید، درخت زندگی نمادی است که نه تنها برای ایرانیان باستان مقدس و دارای مفاهیم بسیار بوده است، بلکه در عقاید مختلف و ملل دیگر نیز به عنوان یک نماد مقدس شناخته می شود. حتی در کتب الهی و هم چنین در بین افراد مذهبی، شناخته شده است. حالا به خوبی می توانیم دلیل استفاده ی بسیار زیاد از آن در نقوش مختلف و هنر های مختلف متوجه شویم.

استفاده از نماد زندگی در صنعت طلا و جواهر

امروزه شاهد استفاده ی زیور آلاتی تزیین شده با نماد درخت زندگی هستیم که طرفداران بسیار زیادی دارد. بعضی از افراد به همراه داشتن این زیورآلات را برای خود خوش یمن و به همراه دارنده ی خوش اقبالی می دانند.

گردنبند طلا طرح درخت زندگی

خرید گردنبند طلا طرح درخت زندگی

از این رو گالری طلا و سنگ فرهاد که اهمیت ویژه ای برای ساخت زیورآلاتی با نقش نماد هایی که مفاهیم و معانی بسیاری دارند می دهد، این نوید را به شما می دهد که می توانید زیورآلات مختلفی همچون دستبند طلا، گردنبند طلا، گوشواره طلا و… را با نقش نماد درخت زندگی سفارش دهید جزء آن دسته از کسانی باشید که همیشه به دنبال استایل های ویژه هستند.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *