مقالات آموزشی

حفظ ارزش پول با سرمایه گذاری در طلا

حفظ ارزش پول با سرمایه گذاری در طلا

سرمایه گذاری در طلا در شرایط کنونی بازار تبدیل به یک تب جانانه برای سرمایه گذاری شده که بسیاری موافق و بسیاری نیز مخالف آن هستند. در روزهایی که بازار اقتصاد، حساس ترین دوران خود را سپری می کند و ارزش سرمایه‌ها ممکن است به هر شکلی سقوط کند، طبیعتاً همگی در این فکر خواهند بود که نقدینگی خود را در کجا سرمایه گذاری کنند که بتوانند ارزش آن را حفظ کنند؟

در این مقاله از سلسله مقالات گالری طلا و سنگ فرهاد تصمیم داریم با بررسی آماری و تحلیلی قیمت طلا در ایران و با نگاه به دلایل افزایش قیمت طلا در کشور، به این پرسش مهم پاسخ دهیم که چگونه با خرید طلا می توان ارزش پول را حفظ نمود.

راه‌های سرمایه گذاری در طلا

به طور کلی افراد به شکل‌های مختلفی می توانند در بازار طلا سرمایه گذاری کنند؛ اما این نکته را فراموش نکنید که این فلز ارزشمند، بیش از هر چیز به سبب زیبایی در زیورآلات مورد ستایش قرار می گرفته است. امروزه که خرید زیورالاتی مانند گوشواره طلا و … با نگاهی اقتصادی انجام می شود، نباید از این حقیقت غافل باشیم که کاربرد و ارزش اصلی طلا در تمام طول تاریخ برای همین منظور بوده است.

ممکن است شما برای سرمایه گذاری در طلا از روش های مختلفی وارد شوید. برخی به دنبال طلاهای کم اجرت هستند و برخی نیز طلای آب شده خریداری می کنند. برخی بر روی شمش طلا سرمایه گذاری می کنند و برخی دیگر نیز در صندوق های طلا. اما در میان همه این موضوعات، آنچه همواره ثابت و مسلم بوده، استفاده طلا به عنوان زیور آلات بوده که این امر حتی امروزه نیز مصداق دارد.

روشهای سرمایه گذاری در طلا

در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم با خرید زیورالاتی نظیر گردنبند طلا  شما در هر صورت ارزش سرمایه خود را حفظ خواهید نمود. بنابراین چه چیزی مهم تر از اینکه این حفظ سرمایه با استفاده مکرر از طلا انجام شود و نه با انبار کردن طلا در گاوصندوق ها.

نگاهی آماری به تاریخچه ارزش طلا

طلا فلز خاصی است که در تمام طول تاریخ بشریت، معیاری برای سنجش ثروت و قدرت مردمان و با گذر از عصری به عصر دیگر، با وجود آن که عیارهای سنجش ثروت تغییر کرده اند و امروزه دیگر از پول سیاه و پشیز و مفرغ و… خبری نیست، اما طلا همیشه و همچنان ارزشمند باقی مانده و بشریت هیچ دورانی را بخاطر ندارد که از ارزش طلا کاسته شده باشد.

از زمانی که دستمزدها به شکل سکه های طلا سنجیده و پرداخت می شد، تا اکنون که قیمت انس جهانی طلا در بازارهای سرمایه توسط سرمایه گذاران بزرگ جهان دستخوش تغییر می شود، طلا همواره یک فلز گرانبها بوده که خرید و نگهداری آن به طور عمومی هرگز به ضرر کسی نبوده است.

در ایران نیز، آمار ها خبر از رشد پیوسته و همیشگی ارزش این فلز ارزشمند می دهند؛ به طوریکه حداقل در چهل سال گذشته به ندرت می توان سالی را به خاطر آورد که قیمت طلا در آن ثابت مانده باشد یا قیمت آن کاهش یافته باشد.

آنچه درباره سرمایه گذاری در طلا اهمیت دارد این است که خرید و فروش طلا چه به شکل زیورالاتی مانند نیم ست طلا چه بصورت طلای خام شاید امروزه تبدیل به یک روش پر سود سرمایه گذاری شده باشد، اما این موضوع همیشه و در تمامی سال های گذشته نیز مصداق داشته و  هرگز یک سرمایه گذاری خالی از سود نخواهد بود! البته اگر قصد سرمایه گذاری کوتاه مدت نداشته باشید!

عوامل موثر در رشد قیمت طلا

در ادامه این مقاله 4 دلیل قانع کننده برای اثبات حفظ ارزش دارایی با سرمایه گذاری در طلا به شما ارائه خواهد شد، اما پیش از آن که به این دلایل بپردازیم باید مروری به دلایل افزایش قیمت در بازار بپردازیم تا با درک عوامل موثر در قیمت طلا، به این باور برسید که نه در ایران و نه در جهان، از ارزش طلا قرار نیست کاسته شود! اما حقیقتاً چه عواملی در تعیین قیمت طلا موثر هستند؟ مواردی که در ادامه نام برده ایم، مهم ترین عوامل هستند:

ارزش دلار در بازارهای جهانی

در بازارهای جهانی یکی از مهم ترین دلایلی که قیمت هر انس طلا را تحت تاثیر قرار می دهد، ارزش دلار در بازارهای جهانی است. ارزش دلار در 50 سال گذشته به طور پیوسته کاهش یافته و این موضوع به دولت ها و سرمایه گذاران بزرگ جهانی کمک می کند که دست به سرمایه گذاری در طلا بزنند و ثروت خود را به شکل شمش طلا ذخیره سازی کنند (و با این کار از کاهش ارزش دارایی خودداری کنند). بنابراین کاهش ارزش دلار در جهان سبب افزایش قیمت طلا می شود.

تاثیر قیمت دلار در افرایش قیمت طلا

ارزش دلار در بازار ایران

در ایران جریان کمی متفاوت است! چرا که همواره افزایش تحریم ها و دیگر دلایل سیاسی باعث افزایش قیمت دلار می شود و از سویی قیمت طلا در ایران بر خلاف بازارهای جهانی با قیمت دلار ارتباط مستقیم دارد و هرچه قیمت دلار بالاتر رفته ارزش طلا هم در ایران رشد کرده است (چرا که قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی به دلار اعلام و معامله می شود).

افزایش تولید تلفن های هوشمند

یکی دیگر از دلایل رشد همیشگی قیمت طلا، استفاده از آن در گجت های هوشمند مانند تبلت و تلفن همراه است. شاید ندانید که درون این گجت ها از قطعات طلا استفاده می شود. بنابراین رشد صنایع ارتباطی به معنای افزایش نیاز به طلا و گران شدن همیشگی آن است.

افزایش هزینه های تولید طلا

فرایند استخراج و تولید طلا به این شکل است که هرچقدر به لایه های پایین تری از یک معدن می رسند، برداشت طلا سخت تر و میزان طلای موجود در معدن نیز بیشتر می شود. بنابراین هزینه های تولید طلا در جهان سال به سال افزایش می یابد.

سرمایه گذاری در طلا و حفظ تضمینی ارزش دارایی

سرمایه گذاری در طلا چه بصورت خرید زیورالاتی مانند انگشتر طلا باشد چه بصورت طلای دست دوم و یا خام ، یک سرمایه گذاری مطمئن و کم خطر است. اگر شوق یک شبه پولدار شدن در سر ندارید و در جستجوی ریسک های بزرگ و عجیب برای افزایش سرمایه خود نیستید، احتمالاً طلا برای شما بهترین گزینه جهت حفظ سرمایه است.

سرمایه گذاری در طلا و حفظ ارزش دارایی

سرمایه گذاری در  بازار طلا بنا به این دلایل همواره دارای سود خواهد بود:

1- سرمایه گذاری بلند مدت، رمز سوددهی بالا

سرمایه گذاری های بلند مدت معمولاً دارای ضریب خطر بیشتری هستند؛ اما در بازار طلا این موضوع ابداً مصداق ندارد! سرمایه گذاری در طلا بلند مدت و پر سود است که اتفاقاً سود اصلی آن با گذر زمان مشخص می شود.

2- قدرت بالای نقد شوندگی

یکی از پارامترهای مهم در سرمایه گذاری قدرت نقد شوندگی سرمایه است و در میان انواع بازارها کمتر بازاری مثل طلا قدرت نقد شوندگی آنی دارد!

3- حفظ ارزش سرمایه نسبت به تورم

افزایش قیمت طلا شاید از نرخ تورم پیشی بگیرد اما هرگز از میزان کاهش قیمت ها در سطح جامعه پایین تر نخواهد آمد. به عبارت بهتر شما با سرمایه گذاری در طلا (حتی اگر قیمت همه چیز و خود طلا هم کاهش یابد) هیچ وقت زیان نخواهید کرد و ارزش سرمایه شما کم نخواهد شد.

4- خرید یک کالای شخصی و مصرفی و پر سود

کمتر سرمایه ای را می توان نام برد  که مصرفی، زیبا و تجملاتی باشد. حتی ماشین که در ایران یک نوع سرمایه محسوب می شود نیز به مرور زمان دچار اصطحلاک می شود؛ اما طلایی که خریده اید، همیشه مورد استفاده شما قرار می گیرد و هیچ وقت هم از ارزش آن کاسته نخواهد شد.

خرید زیورالاتی مانند دستبند طلا و … یک راهکار عاقلانه برای حفظ ارزش دارایی در گذر زمان است؛ چرا که هم به عنوان زیورآلات زیبا همیشه مورد استفاده شما قرار می گیرد و هم ارزش آن همپای رشد قیمت ها بالاتر می رود. گالری طلا و سنگ فرهاد مفتخر است که زیباترین و خاص ترین کلکسیون های روز جهان را در اختیار مشتریان خاص پسند بازار طلا قرار دهد و در این سرمایه گذاری همواره پر سود، به شما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *