مقالات آموزشی

حساسیت به طلا و روشهای جلوگیری از آن

حساسیت به طلا

حساسیت به طلا یکی از مشکلات بسیار شایع در میان مردم است که ممکن است خود را در غالب حساسیت به گوشواره طلا ، گردنبند و هم چنین انگشتر یا دستبند طلا نشان دهد. این مشکل برای بسیاری از مردم غالبا آزار دهنده بوده و باعث می شود که نتوانند از زیورآلات خود با خیال راحت استفاده کنند.

گالری طلا و سنگ فرهاد به شما این نوید را می دهد که بعد از خواندن این مقاله به راحتی و با استفاده از چندین راهکار از حساسیت نشان دادن پوستتان به طلا جلوگیری کنید.

قبل از هرچیز لازم است با علائم حساسیتتان به طلا آشنا شوید. چراکه این علائم نشان دهنده ی آن است که پوست شما در حال واکنش دفاعی در مقابل چیزی است که در حال آسیب به بافت آن است.

علائم حساسیت به طلا

در افرادی که مبتلا به حساس بودن به طلا هستند بعد از استفاده از هرگونه زیورآلات، همچون گردنبند طلا ، دستبند ، انگشتر طلا و یا حساسیت به گوشواره طلا ،  ناحیه مورد نظر دچار خارش، سوزش، خشکی پوست، قرمزی و جوش های بسیار ریز می شود. این علائم ممکن است در نواحی لاله گوش، انگشتان و دور گردن یا دست باشد که می توان آنها را مشاهده کرد.

این واکنش ها بر روی پوست ممکن است سبب ایجاد تاول ( درماتیت حاد ) و یا در استفاده طولانی مدت سبب ایجاد درماتیت مزمن یا همان تیره رنگ شدن، کبودی و ضخیم شدن پوست شود.

علائم حساسیت به طلااین عوامل همه و همه باعث می شود تا کسانی که به شدت به استفاده از طلا علاقه مند هستند، اما به آن حساسیت دارند، یک قدم به عقب بازگردند و از استفاده آن خودداری کنند. اما اصلا جای نگرانی نیست تنها با استفاده از چند روش می توانید از بروز این علائم جلوگیری کنید.

قبل از آن که به سراغ راه های جلوگیری و یا پیشگیری از ایجاد حساسیت به طلا بر روی پوست برویم لازم است با دلیل ایجاد این حساسیت آشنا شوید.

علت ایجاد حساسیت به طلا

در مقالات اخیر گالری طلا و سنگ فرهاد خواندیم که به دلیل آنکه طلا فلزی نرم و شکننده است، از جهت بالا بردن مقاومت آن و جلوگیری از شکنندگی، آن را با فلزات دیگر ترکیب می کنند.

بر خلاف آن چیزی که همه ما تصور می کنیم حساسیت به طلا به دلیل وجود فلزات دیگر درآن است و درواقع آن فلز است که بر روی پوست حساسیت ایجاد می کند.

حساسیت به نیکل

رایج ترین فلزی که با طلا ترکیب می شود نیکل است و فلز نیکل بسیار حساسیت زاست. البته این به این معنا نیست که همه ی حساسیت های ایجاد شده بخاطر وجود این فلز باشد.

اگر نیکل موجود در طلای شما بخواهد برای شما حساسیت ایجاد کند، معمولا علائم خود را پس از 12 تا 48 ساعت نشان خواهد داد. این علائم در ابتدا ممکن است با خارش در ناحیه و قرمزی شروع شود و در صورت بی توجهی به آن ممکن است سبب تاول شود.

تنگ بودن زیور آلات

همانطور که گفته شد همه ی حساسیت های ایجاد شده بعد از استفاده از طلا مربوط به وجود نیکل نیست. هرچند که این امر بسیار شایع است اما عوامل دیگر نیز باعث به وجود آمدن علائم حساسیت به طلا می شوند.

پوست ما همیشه باید در معرض جریان هوا قرار گیرد و یا به اصطلاح نفس بکشد. اگر زیور آلات خود را به صورت کیپ ببندیم و یا به طور مثال از انگشتری با سایز کوچکتر از سایز انگشتمان استفاده کنیم پوست ما واکنش نشان می دهد چرا که ترجیح می دهد به راحتی تنفس کند.

حساسیت به گوشواره طلاتنگ و محکم بستن زیور آلات و یا اصطلاحا خفتی بودن آنها نیز باعث به وجود آمدن حساسیت به طلا بر روی پوست می شود که ممکن است با خارش شدید، قرمزی بسیار زیاد و درماتیت تماسی همراه شود و این علائم در برخی موارد حتی شدید تر از علائم حساسیت به نیکل است.

توصیه ما به شما این است که با پوست خود مهربان باشید و زیور آلات خود را در راحت ترین وضعیت ممکن استفاده کنید.

جلوگیری از ایجاد حساسیت توسط طلا

اگر شما هم جزء آن دسته از افراد حساس به طلا هستید طبیعتا باید دنبال راه های پیشگیری از ایجاد آلرژی بر روی پوستتان باشید.

  • موقع فعالیت و یا ورزش زیور آلات خود را دربیاورید

هنگامی که در حال ورزش کردن و یا فعالیت های شدید روزمره هستید، بدن بیشتر از هرزمان دیگر عرق می کند. در عرق بدن مواد اسیدی بسیاری وجود دارد که در اثر تماس با طلا ممکن است سبب ایجاد علائم حساسیت به طلا شود.

یکی دیگر از مواردی که ممکن است ایجاد حساسیت به طلا کند مواد شوینده است. هنگامی که به شستشوی ظروف و یا البسه و هم چنین دیگر مواردی که در آن از مواد شوینده استفاده می کنید، می پردازید از استفاده از طلا خودداری کنید چرا که تماس مواد شوینده با طلا نیز سبب ایجاد آلرژی می شود.

  • خشک و تمیز نگه داشتن پوست

همانطور که گفته شد تعریق و موادی که در عرق بدن انسان وجود دارد، باعث ایجاد نوعی حساسیت به طلا می شود.

این مورد به این خاطر است که پوست بدن در هنگام تعریق نیاز به تنفس بیشتر دارد و باید همیشه تمیز نگه داشته شود تا به خوبی با جریان هوا در تماس باشد. حتی بدون استفاده از طلا نیز بدن در هنگامی که زیاد عرق کند و آن عرق از روی بدن پاک نشود در آن ناحیه سبب ایجاد خارش و سوزش می شود. حال با استفاده از طلا نیز این علائم بیشتر و بیشتر نیز می شود.

همچنین بخوانید: بهترین راهکارهای تمیز کردن طلا

پس همیشه قبل از استفاده از طلا ناحیه ی مورد نظر را خشک و تمیز کرده و همیشه نیز در همین حال نگاه دارید تا از ایجاد علائم دور باشید.

  • آبکاری طلا

همانطور که گفته شد طلا بسیار شکننده است و در طول زمان ممکن است دچار خط و خش و ساییدگی در لایه ی رویی شود. این عامل باعث می شود تا خیلی زودتر بر روی پوست حساسیت ایجاد کند. یکی از راه های جلوگیری از این اتفاق، آبکاری طلاهای قدیمی و حتی جدید شماست. می توانید طلای خود را با روکش طلای 24 عیار آبکاری کنید تا دیگر سبب ایجاد حساسیت نشود.

طلاهای سفید خود را نیز می توانید با رودیوم و پلاتین روکش کنید و با خیال راحت از آن استفاده کنید.

  • به حداقل رساندن مصرف زیور آلات حساسیت زا

در بین طلاهای شما ممکن است برخی بیشتر از بقیه ایجاد حساسیت کند. مصرف آن ها را به حداقل برسانید و در اسرع وقت برای روکش کردن آن اقدام کنید.

درمان حساسیت به طلا

اگر شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که پس از استفاده از هر گونه طلا اعم از گوشواره ، گردنبند و آویز،  انگشتر ، نیم ست طلا و … دچار حساسیت بر روی آن ناحیه از پوستتان می شوید با استفاده از راهکار های که پیش تر گفته شد می توانید از بروز علائم حساسیت به طلا جلوگیری کنید.

درمان حساسیت به طلااما اگر هم اکنون این حساسیت بر روی پوست شما ایجاد شده و علائمی نظیر خارش، سوزش و یا جوش های بسیار ریز و هم چنین اگزما را بر روی پوستتان می بینید، پیشنهاد گالری طلا و سنگ فرهاد به شما این است که به پزشک و یا داروخانه مراجعه کنید. پزشک شما پس از معاینه داروهایی عمدتا با پایه ی پماد به شما معرفی خواهد کرد که به سرعت سبب از بین رفتن علائم حساسیت به طلا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *