مقالات آموزشی

بررسی مشخصات و خواص سنگ فیروزه

سنگ فیروزه

این روزه ها خیلی بیشتر از قبل شاهد آن هستیم که استفاده از سنگ هایی همچون فیروزه ، عقیق و … در میان مردم رواج پیدا کرده است. اما خوب است قبل از استفاده و خرید هر کدام از این سنگ ها به شناخت آن ها و هم چنین شناخت خواص آنها بپردازیم و بیشتر آنها را بشناسیم. در میان تمامی این سنگ ها، سنگ فیروزه جزء آن دسته از سنگ هایی است که علاقه مندان بسیاری دارد.

طیف های رنگی زیبا و چشمگیر فیروزه آن را تبدیل به یکی از زیباترین ها و پر کاربرد ترین سنگهای مورد استفاده در زیورالاتی نظیر انگشتر طلا و دستبند طلا کرده است. گالری طلا و سنگ فرهاد در این مقاله از سری مقالات خود قصد دارد تا به بررسی مشخصات و خواص سنگ فیروزه بپردازد تا شما علاقه مندان این سنگ زیبا قبل از آن که اقدام به تهیه ی زیور آلاتی ترکیب شده با فیروزه کنید، با این سنگ آشنا شوید.

مشخصات و خواص سنگ فیروزه

انواع سنگ فیروزه

قبل از آنکه به بررسی مشخصات سنگ فیروزه بپردازیم باید با انواع این سنگ بسیار زیبا آشنا شویم. خوب است بدانید فیروزه را بر طبق خصوصیات مختلف آن به چند دسته طبقه بندی می کنند.

رنگ فیروزه

همانطور که شما نیز در بازار مشاهده کردید سنگ فیروزه دارای طیف های رنگی مختلفی است که هر کدام زیبایی منحصر به فرد خود را دارد. فیروزه را می توان در رنگ های آبی تیره، آبی کمرنگ تا سبز پررنگ مشاهده نمود. البته باید این نکته را یاد آور شویم که هر چه آبی تیره در سنگ فیروزه به رنگ سبز غالب تر باشد ارزش آن بیشتر بوده و قیمتی تر است.

معادن فیروزه

می توان گفت سنگ فیروزه را تقریبا در تمامی نقاط جهان از معادن با ارزشی استخراج می کنند. در بین تمامی معادن استخراج فیروزه، معادن ایران، تبت، آمریکا و مصر مهم ترین ها و با ارزش ترین ها در جهان هستند.

اما در این میان جالب است بدانید که فیروزه  نیشابور مهم ترین و با ارزش ترین فیروزه از نظر تجاری در جهان است. البته در ایران از معادن دیگری همچون معادن دامغان و کرمان نیز سنگ فیروزه را استخراج می کنند که این سبب شده ایران جزء مهم ترین کشور ها در استخراج سنگ فیروزه باشد.

شکل ظاهری فیروزه

این نوع دسته بندی بیشتر در کشورهای عربی مرسوم است. برخی فیروزه ها دارای رگه هایی هستند و برخی دیگر این رگه ها را ندارند و کاملا صاف و یکدست هستند که لازم به ذکر است سنگ های فیروزه ای که صاف و یکدست هستند از ارزش بالاتری نسبت به انواع رگه دار آن برخوردار هستند.

این دو نوع فیروزه را در کشورهای عربی با نام های عجمی و شجری می شناسند. فیروزه ای که دارای رگه است را شجری و نوع بدون رگه و صاف آن را عجمی می نامند.

البته دانستن این نکته خوب است که این نوع دسته بندی را بیشتر در کشور های عربی مشاهده می کنیم و در ایران از سنگ های فیروزه ای که رگه دارند بیشتر استقبال می شود.

فیروزه ی ایرانی و غیر ایرانی

به دلیل آنکه ما در ایران معدن ارزشمندی همچون نیشابور را داریم کمتر دیده شده که فیروزه ی آمریکا، مصر و یا تبت در ایران مورد استفاده قرار گیرد. اما خوب است که تفاوت میان این ها را بدانید.

فیروزه ی تبتی نسبت به فیروزه ی ایرانی کم رنگ تر است و سطح صاف تری دارد. سنگ فیروزه ای که از معادن تبت استخراج می گردد رگه های بسیار نازکی دارد که همین رگه ها در فیروزه  نیشابور درشت تر و زمخت تر است که برای استفاده های مختلف آن را شکل می دهند.

اما با همه ی این ها هر کسی در هنگام خرید سنگ فیروزه باید دانش این را داشته باشد که بتواند فیروزه ی اصل و تقلبی را از یکدیگر تشخیص دهد.

انواع شکل سنگ فیروزه

راه های تشخیص سنگ فیروزه اصل

فیروزه را می توانید از طریق رنگ آن بشناسید. وجود فلز مس در فیروزه آن را به رنگ آبی، وجود فلز کروم و یا وانادیوم آن را به رنگ سبز و و جود فلز آهن آن را به رنگ زرد در می آورد. پس فیروزه را می توانیم در طیف های رنگی از آبی کمرنگ تا آبی مایل به سبز و هم چنین سبز مایل به زرد مشاهده کنیم.

فیروزه ی اصل استخراج شده از معادن نیشابور دارای رنگ آبی یکدست است. این فیروزه ی مرغوب رنگی شبیه به رنگ آسمان دارد و دارای رگه های سیاه و نقاط تیره رنگی در پشت نگین است که زیبایی آن را دوچندان می کند.

برای آنکه بتوانید فیروزه ی اصل را تشخیص دهید می توانید آن را در مقابل آفتاب قرار دهید و پس از مدت کوتاهی آن را بردارید، اگر فیروزه شما تقلبی باشد رنگ آن در زیر نور آفتاب تغییر می کند.

روش دیگر آن است که یک سوزن را بر سطح سنگی که می خواهید اصل و یا تقلبی بودن آن را تشخیص دهید  بکشید، اگر این کار خط عمیقی بر روی فیروزه به جای گذاشت نشان از تقلبی بودن آن است. چراکه فیروزه ی اصل نه تنها دچار خط و خراش نمی شود بلکه به قدری محکم است که می توان به راحتی با آن بر روی شیشه خراش ایجاد کرد.

مشخصات و خواص سنگ فیروزه

احتمالا شما هم تاکنون مطالبی درباره ی اینکه هر کدام از سنگهای خواص منحصر بفرد خود را دارند ، شنیده اید. سنگ فیروزه نیز از این قاعده مسثنی نیست و ویژگی های منحصر بفرد خود را دارد. موارد زیر را می توان برای خواص فیروزه برشمرد:

مشخصات و خواص سنگ فیروزه

1- تقویت چشم

سنگ فیروزه در تقویت چشم بسیار کاربرد دارد. برای این منظور می توانید آن را روی چشم خود بگذارید و یا حتی به آن نگاه کنید. البته سرمه هایی تهیه شده از سنگ فیروزه موجود است که بسیار برای تقویت چشم و هم چنین از بین بردن برخی بیماری های چشم، همچون سفید شدن مردمک چشم کاربرد دارد.

2- اصلاح گردش خون

سنگ فیروزه باعث افزایش جریان خون می شود، همین امر باعث اکسیژن رسانی به بافت های مختلف می شود که می تواند بسیاری از بیماری ها نظیر پارگی تاندون ها و یا رباط ها را درمان کند.

3- کاهش استرس

به طور کلی رنگ زیبای انواع فیروزه باعث ایجاد آرامش در روح فردی که آن را استفاده می کند می شود. اگر آدمی هستید که به سرعت عصبی می شوید و یا روزانه متحمل استرس های بسیاری می شوید، می توانید از سنگ فیروزه برای باز گرداندن آرامش به روح خود استفاده کنید که به راستی معجزه می کند.

4- دفع نیروی منفی

سنگ فیروزه دارای انرژی های مثبت بسیاری است که به شما کمک می کند تا انرژی های منفی را از خود دور کنید، و هم چنین اگر دچار کابوس های شبانه می شوید این سنگ می تواند به سرعت انرژی های مثبت را به روح شما بازگرداند و از کابوس های مختلف شما را دور کند.

5- دفع چشم نظر

همه ی ما تاحدودی به چشم نظر اعتقاد داریم و شاید در زندگی روزمره خود گاهی حتی متوجه آن شده باشیم. البته که در هنگامی که متوجه آن نشویم نیز همیشه وجود دارد. برای دفع چشم نظر می توانید از سنگ فیروزه استفاده کنید که تاثیر به سزایی در این امر دارد.

سنگ فیروزه برای چشم نظر

6- درمان سردردهای میگرنی

به دلیل وجود موج انرژی های مثبت موجود در سنگ فیروزه، این سنگ قابلیت درمان انواع سر دردها را دارا است.

7- سنگ متولدین آذر

اگر شما متولد ماه زیبای آذر هستید خوب است بدانید که یکی از سنگ هایی که منصوب به ماه تولد شما است سنگ فیروزه است که خواصی بسیار جادویی برای متولدین این ماه خواهد داشت.

خوب است که همه ی ما از سنگ های با ارزشی همچون فیروزه استفاده کنیم  تا نه تنها از خواص نامحدود آن برخوردار شویم بلکه به داشتن معادن ارزشمندی همچون معادن نیشابور ، دامغان و کرمان ببالیم و افتخار کنیم که سنگی بر روی زیور آلات ماست که منشاء آن سرزمین مادری ماست. این سنگ را می توانید در ترکیب زیورالاتی مانند گردنبند طلا ، گوشواره طلا ، انگشتر و … استفاده نمایید. شما می توانید طرحهای مختلفی از ترکیب طلا و سنگ فیروزه را در بین محصولات گالری فرهاد مشاهده نمایید.

گالری طلا و سنگ فرهاد میزبان شما برای خرید این سنگ زیبا است و طبیعی است که 25 سال سابقه ی فروش این گالری مهر تاییدی برای اصالت سنگ های موجود در آن است.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *